MASTERCLASS ARIK BERNSTEIN
Για τον τρόπο δημιουργίας και την φιλοσοφία του διαδικτυακού ντοκιμαντέρ Γάζα – Σντερότ, μίλησε μεταξύ άλλων, ο παραγωγός Αρίκ Μπερνστάιν στο masterclass που παρέδωσε την Πέμπτη 19 Μαρτίου και το οποίο συνδιοργανώθηκε στο πλαίσιο του Pitching Forum 2009 από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ντοκιμαντέρ και το 11ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου αιώνα.
Ο Αρίκ Μπερνστάιν άνοιξε το masterclass με την παρουσίαση του δικτυακού τόπου http://gaza-sderot.arte.tv που φιλοξενεί το γαλλό-ισραηλινο - παλαιστινιακής παραγωγής ντοκιμαντέρ Γάζα – Σντερότ. «Σε οποιοδήποτε σημείο του site βλέπουμε συνεχώς εικόνες από τις δύο πλευρές, την παλαιστινιακή Γάζα και την ισραηλινή Σντερότ. Κάθε επεισόδιο διαρκεί περίπου 2 λεπτά και αποτελεί μια ξεχωριστή ιστορία των χαρακτήρων που έχουμε επιλέξει ως “πρωταγωνιστές” του ντοκιμαντέρ», εξήγησε ο κ. Μπερνστάιν. Αμέσως μετά έδειξε στο κοινό τον τρόπο με τον οποίο ο χρήστης έχει ελεύθερη πρόσβαση σε όλα τα βίντεο, το φόρουμ και το blog του ιστοτόπου, ενώ ακολούθησε μια παρουσίαση ορισμένων ντοκουμέντων από τη Γάζα και τη Σντερότ.
«Οι ιστορίες είναι απλές, αλλά δείχνουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τους οι άνθρωποι από τις δύο πλευρές, χωρίς να λείπει το χιούμορ από αυτές. Συνήθως σε μια πολεμική σύγκρουση η “άλλη πλευρά” δεν έχει πρόσωπο. Εμείς προσωποποιήσαμε την “άλλη πλευρά” μέσα από την ιστορία ενός ψαρά ή μιας κομμώτριας», επεσήμανε ο Αρίκ Μπερνστάιν και συνέχισε: «Προσπαθήσαμε να βρούμε άτομα με διαφορετικό μορφωτικό επίπεδο και κοινωνικό περιβάλλον, έτσι ώστε να προσεγγίσουμε όλες τις κοινωνικές ομάδες. Δεν θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε πολιτικούς ή επιφανείς ανθρώπους».
Καθημερινά και για πέντε ημέρες την εβδομάδα, όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Αρίκ Μπερνστάιν, τα δύο συνεργεία κινηματογράφησης στη Γάζα και τη Σντερότ παρήγαγαν, βάση ενός ενδεικτικού σεναρίου, από ένα καινούργιο επεισόδιο, το οποίο μεταφράζονταν και “ανέβαινε” στο διαδίκτυο. «Από τους δώδεκα συνολικά χαρακτήρες που χρησιμοποιήσαμε “βγάλαμε” έξι ή οχτώ ιστορίες από τον καθένα. Το καθημερινό αμοντάριστο υλικό δεν ξεπερνούσε τα 30 λεπτά για να μη δυσκολευτούμε στο μοντάζ. Έτσι δημιουργήσαμε συνολικά 40 επεισόδια, δηλαδή 80 βίντεο για τις δύο πλευρές», σημείωσε ο παραγωγός.
Ενδεικτικό της επισκεψιμότητας που είχε η ιστοσελίδα του ντοκιμαντέρ Γάζα – Σντερότ είναι τα δεκάδες καθημερινά σχόλια των επισκεπτών. «Από τα στατιστικά που έχουμε στη διάθεση μας οι χρήστες που έβλεπαν καθημερινά βίντεο πριν από την ισραηλινή εισβολή στη Γάζα ήταν περίπου 12 με 15 χιλιάδες την ημέρα. Κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων ο αριθμός τους διπλασιάστηκε, ενώ ο μέσος χρόνος παραμονής τους στην ιστοσελίδα ήταν οχτώ λεπτά», ανέφερε ο Αρίκ Μπερνστάιν.
Σε ερώτηση του κοινού για τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ, το οποίο τιμήθηκε με το ευρωπαϊκό βραβείο καλύτερου ανερχόμενου πολυμεσικού πρότζεκτ, ο Μπερνστάιν υπογράμμισε ότι ο προϋπολογισμός του ήταν περιορισμένος και πρόσθεσε: «Ελπίζουμε ότι οι μεγάλοι τηλεοπτικοί σταθμοί θα αρχίσουν να επενδύουν πάνω σε διαδικτυακά προγράμματα και ντοκιμαντέρ. Ήδη ορισμένα τηλεοπτικά δίκτυα έχουν αρχίσει να παράγουν προγράμματα μόνο για τις ιστοσελίδες τους».
Μιλώντας για το επόμενο βήμα τόσο του ίδιου όσο και των συνεργατών του, ο παραγωγός αποκάλυψε πως ετοιμάζουν νέα επεισόδια για το διαδικτυακό ντοκιμαντέρ Γάζα – Σντερότ, αλλά και ένα νέο πρότζεκτ για την Αβάνα και το Μαϊάμι. «Καταφέραμε να συγκεντρώσουμε ορισμένα χρήματα και τις επόμενες εβδομάδες θα “ανεβάσουμε” καινούργιες ιστορίες από τις δύο πλευρές και θα είναι οι πρώτες μετά τον πόλεμο. Στο μέλλον σκεφτόμαστε να κάνουμε κάτι αντίστοιχο για τις πόλεις Αβάνα και Μαϊάμι. Πιστεύω ότι εκεί θα μεταφερθεί σε λίγο καιρό το ενδιαφέρον του κόσμου», τόνισε ο Μπερνστάιν.
Το masterclass έκλεισε με αποσπάσματα από το ωριαίο τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ Γάζα – Σντερότ.