To Mermaid Award είναι το βραβείο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης για την καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής του επίσημου προγράμματος. Το βραβείο, συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 € και απονέμεται από τριμελή κριτική επιτροπή. Τη φετινή επιτροπή απαρτίζουν οι/τα: Δημήτρης Παπανικολάου (Καθηγητής Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης), Σιμόν(ε) φαν Σάαρλοος (συγγραφέα, curator) και Σέιν Σμιθ (σύμβουλος ντοκιμαντέρ και στρατηγικής φεστιβάλ).
Δημήτρης Παπανικολάου
Ο Δημήτρης Παπανικολάου είναι Καθηγητής Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών και εταίρος του St. Cross College στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου διδάσκει από το 2004. Σπούδασε Eλληνική και Συγκριτική Φιλολογία στα πανεπιστήμια Αθηνών και Λονδίνου (UCL). Υπήρξε ερευνητής του προγράμματος Andrew G. Mellon στο UCL και έχει συνεργαστεί ως επισκέπτης καθηγητής ή ερευνητής με τα πανεπιστήμια Πρίνστον, Κολούμπια και NYU. Έχει επίσης εργαστεί ως δημοσιογράφος στην εφημερίδα Επενδυτής και στην Ελληνική Υπηρεσία του BBC και έχει συνεργαστεί ως τακτικός αρθρογράφος σε διάφορα περιοδικά και εφημερίδες, μεταξύ των οποίων Tα Νέα και το Unfollow. Βιβλία του: Singing Poets: Literature and Popular Music in France and Greece (Legenda, 2007), Σαν κ’ εμένα καμωμένοι: Ο Καβάφης και η ποιητική της σεξουαλικότητας (Πατάκης, 2014) και Κάτι τρέχει με την οικογένεια: Έθνος, πόθος και συγγένεια την εποχή της κρίσης (Πατάκης, 2018). Το βιβλίο του Greek Weird Wave: A Cinema of Biopolitics κυκλοφόρησε από τον Edinburgh University Press το 2021.
Ο Δημήτρης Παπανικολάου είναι Καθηγητής Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών και εταίρος του St. Cross College στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου διδάσκει από το 2004. Σπούδασε Eλληνική και Συγκριτική Φιλολογία στα πανεπιστήμια Αθηνών και Λονδίνου (UCL). Υπήρξε ερευνητής του προγράμματος Andrew G. Mellon στο UCL και έχει συνεργαστεί ως επισκέπτης καθηγητής ή ερευνητής με τα πανεπιστήμια Πρίνστον, Κολούμπια και NYU. Έχει επίσης εργαστεί ως δημοσιογράφος στην εφημερίδα Επενδυτής και στην Ελληνική Υπηρεσία του BBC και έχει συνεργαστεί ως τακτικός αρθρογράφος σε διάφορα περιοδικά και εφημερίδες, μεταξύ των οποίων Tα Νέα και το Unfollow. Βιβλία του: Singing Poets: Literature and Popular Music in France and Greece (Legenda, 2007), Σαν κ’ εμένα καμωμένοι: Ο Καβάφης και η ποιητική της σεξουαλικότητας (Πατάκης, 2014) και Κάτι τρέχει με την οικογένεια: Έθνος, πόθος και συγγένεια την εποχή της κρίσης (Πατάκης, 2018). Το βιβλίο του Greek Weird Wave: A Cinema of Biopolitics κυκλοφόρησε από τον Edinburgh University Press το 2021.
Σιμόν(ε) φαν Σάαρλοος
Το Σιμόν(ε) φαν Σάαρλοος είναι συγγραφέα των βιβλίων Playing Monogamy, Take ’em Down. Scattered Monuments and Queer Forgetting και Against Ageism. A Queer Manifesto, καθώς και πολλών άλλων στα ολλανδικά, όπως τα Herdenken herdacht, Enz. Het Wildersproces, Het monogame drama, του μυθιστορήματος De vrouw die και της συλλογής στηλών Ik deug / deug niet. Εργάζεται ως ανεξάρτητο curator δημόσιων προγραμμάτων και καλλιτεχνικών συνεργειών. Πρόσφατα έργα του περιλαμβάνουν τη μουσειακή εγκατάσταση Cruising Gezi Park, το επιμελητικό πρότζεκτ the spread of a mo(nu)ment, την επιμέλεια των queer προγραμμάτων Not Yet Yes, και Contagious & Queer για τις διοργανώσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA) το 2022 και το 2023 αντίστοιχα, τη σειρά διαλέξεων Juicy Refuge του 2023 στο Studium Generale Rietveld Academie, το The Non-Monogamy Letters με την Kim TallBear, το The Asterisk Podcast, την έκθεση ABUNDANCE στο Het HEM, καθώς και το πολυετές διακρατικό κουήρ πρόγραμμα Through the Window με επίκεντρο την κοινότητα, το nightlife και την τέχνη. Το Φαν Σάαρλοος ασχολείται επιπλέον με τη συγγραφή. Πρόσφατα έργα του περιλαμβάνουν τη σύντομη ιστορία επιστημονικής φαντασίας «Dreamdead Surrender» (στο περιοδικό Postmodern Culture) και το De Foetushemel, ένα θεατρικό έργο για την ομάδα Ulrike Quade Company με θέμα την άμβλωση και τη βίαιη αντίσταση, το οποίο και παρουσιάστηκε στο θέατρο Bellevue του Άμστερνταμ. Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών όπως το KAVLI Institute for Nanosciences, το Deltaworkers New Orleans και το Be Mobile Create Together στο Ίδρυμα Πολιτισμού και Τεχνών στην Ισταμπούλ (IKSV). Το Φαν Σάαρλοος ολοκληρώνει επί του παρόντος διδακτορικές σπουδές με θέμα τη ρητορική στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ.
Το Σιμόν(ε) φαν Σάαρλοος είναι συγγραφέα των βιβλίων Playing Monogamy, Take ’em Down. Scattered Monuments and Queer Forgetting και Against Ageism. A Queer Manifesto, καθώς και πολλών άλλων στα ολλανδικά, όπως τα Herdenken herdacht, Enz. Het Wildersproces, Het monogame drama, του μυθιστορήματος De vrouw die και της συλλογής στηλών Ik deug / deug niet. Εργάζεται ως ανεξάρτητο curator δημόσιων προγραμμάτων και καλλιτεχνικών συνεργειών. Πρόσφατα έργα του περιλαμβάνουν τη μουσειακή εγκατάσταση Cruising Gezi Park, το επιμελητικό πρότζεκτ the spread of a mo(nu)ment, την επιμέλεια των queer προγραμμάτων Not Yet Yes, και Contagious & Queer για τις διοργανώσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA) το 2022 και το 2023 αντίστοιχα, τη σειρά διαλέξεων Juicy Refuge του 2023 στο Studium Generale Rietveld Academie, το The Non-Monogamy Letters με την Kim TallBear, το The Asterisk Podcast, την έκθεση ABUNDANCE στο Het HEM, καθώς και το πολυετές διακρατικό κουήρ πρόγραμμα Through the Window με επίκεντρο την κοινότητα, το nightlife και την τέχνη. Το Φαν Σάαρλοος ασχολείται επιπλέον με τη συγγραφή. Πρόσφατα έργα του περιλαμβάνουν τη σύντομη ιστορία επιστημονικής φαντασίας «Dreamdead Surrender» (στο περιοδικό Postmodern Culture) και το De Foetushemel, ένα θεατρικό έργο για την ομάδα Ulrike Quade Company με θέμα την άμβλωση και τη βίαιη αντίσταση, το οποίο και παρουσιάστηκε στο θέατρο Bellevue του Άμστερνταμ. Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών όπως το KAVLI Institute for Nanosciences, το Deltaworkers New Orleans και το Be Mobile Create Together στο Ίδρυμα Πολιτισμού και Τεχνών στην Ισταμπούλ (IKSV). Το Φαν Σάαρλοος ολοκληρώνει επί του παρόντος διδακτορικές σπουδές με θέμα τη ρητορική στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ.
Σέιν Σμιθ
Ο Σέιν Σμιθ εργάζεται ως σύμβουλος σε ντοκιμαντέρ και σχεδιαστής στρατηγικής ανάπτυξης σε φεστιβάλ. Από το 2015 έως το 2023 διετέλεσε διευθυντής προγράμματος και καλλιτεχνικός διευθυντής στο Hot Docs, το μεγαλύτερο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στη Βόρεια Αμερική, το οποίο αποτελεί επίσης και τη μεγαλύτερη αγορά για ταινίες τεκμηρίωσης. Στο παρελθόν ο Σμιθ εργαζόταν ως διευθυντής ειδικών δράσεων στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο (TIFF), όπου και είχε υπό την εποπτεία του πρωτοβουλίες και εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του TIFF Bell Lightbox, συμπεριλαμβανομένων των TIFF in the Park, Nuit Blanche, της έκθεσης digiPlaySpace που βρίσκεται σε περιοδεία και του προγράμματος Short Cuts International για το Τορό. Προγενέστερα κατείχε τη θέση του διευθυντή δημοσίων προγραμμάτων στο TIFF. Πριν από την ένταξή του στο TIFF, διετέλεσε executive producer και διευθυντής ψυχαγωγίας εν πτήσει στην εταιρία Spafax, επιβλέποντας όλες τις προτάσεις για ψυχαγωγία στην Air Canada. Ακόμη υπήρξε διευθυντής προγράμματος στο κανάλι Channel Zero Inc, όπου ήταν υπεύθυνος για τον προγραμματισμό των ψηφιακών φορέων εκμετάλλευσης καλωδιακού δικτύου Silver Screen Classics και Movieola (μια πλατφόρμα για τη διάχυση ταινιών μικρού μήκους). Έχει επίσης διατελέσει διευθυντής στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους CFC, υπεύθυνος προγράμματος ταινιών μικρού μήκους για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance, του ιδρυτή και συνδιευθυντή στο OzFlix: Australian Film Weekend και του υπεύθυνου προγράμματος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου για ΛΟΑΤΚΙ+ Inside Out. Ο Σμιθ έχει υπάρξει μέλος κριτικών επιτροπών και έχει συμμετάσχει σε πάνελ σε πολυάριθμες διοργανώσεις και φεστιβάλ παγκοσμίως.
Ο Σέιν Σμιθ εργάζεται ως σύμβουλος σε ντοκιμαντέρ και σχεδιαστής στρατηγικής ανάπτυξης σε φεστιβάλ. Από το 2015 έως το 2023 διετέλεσε διευθυντής προγράμματος και καλλιτεχνικός διευθυντής στο Hot Docs, το μεγαλύτερο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στη Βόρεια Αμερική, το οποίο αποτελεί επίσης και τη μεγαλύτερη αγορά για ταινίες τεκμηρίωσης. Στο παρελθόν ο Σμιθ εργαζόταν ως διευθυντής ειδικών δράσεων στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο (TIFF), όπου και είχε υπό την εποπτεία του πρωτοβουλίες και εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του TIFF Bell Lightbox, συμπεριλαμβανομένων των TIFF in the Park, Nuit Blanche, της έκθεσης digiPlaySpace που βρίσκεται σε περιοδεία και του προγράμματος Short Cuts International για το Τορό. Προγενέστερα κατείχε τη θέση του διευθυντή δημοσίων προγραμμάτων στο TIFF. Πριν από την ένταξή του στο TIFF, διετέλεσε executive producer και διευθυντής ψυχαγωγίας εν πτήσει στην εταιρία Spafax, επιβλέποντας όλες τις προτάσεις για ψυχαγωγία στην Air Canada. Ακόμη υπήρξε διευθυντής προγράμματος στο κανάλι Channel Zero Inc, όπου ήταν υπεύθυνος για τον προγραμματισμό των ψηφιακών φορέων εκμετάλλευσης καλωδιακού δικτύου Silver Screen Classics και Movieola (μια πλατφόρμα για τη διάχυση ταινιών μικρού μήκους). Έχει επίσης διατελέσει διευθυντής στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους CFC, υπεύθυνος προγράμματος ταινιών μικρού μήκους για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance, του ιδρυτή και συνδιευθυντή στο OzFlix: Australian Film Weekend και του υπεύθυνου προγράμματος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου για ΛΟΑΤΚΙ+ Inside Out. Ο Σμιθ έχει υπάρξει μέλος κριτικών επιτροπών και έχει συμμετάσχει σε πάνελ σε πολυάριθμες διοργανώσεις και φεστιβάλ παγκοσμίως.