50ο ΦΚΘ: Λαμπρή η τελετή έναρξης

ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ 50ου ΦΚΘ

Ένα καλειδοσκοπικό ταξίδι στον χρόνο μέσα από την Έβδομη Τέχνη με οδηγό το «Why Cinema Now?», το βασικό σύνθημα του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε χτες, Παρασκευή 13 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της λαμπρής τελετής έναρξης που άνοιξε την αυλαία της φετινής επετειακής διοργάνωσης στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον. Οι αφίσες του Φεστιβάλ από την πρώτη «Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου» μέχρι και τα πεντηκοστά του γενέθλια παρέλασαν διαδοχικά στην οθόνη για να καταλήξουν στο μεγάλο ερωτηματικό «Why Cinema Now?».

Την σκυτάλη πήρε ο Χρήστος Λούλης, παρουσιαστής της τελετής έναρξης, την οποία σκηνοθέτησε ο Άγγελος Φραντζής - σε παραγωγή Sambo Events-Μιχάλης Αργυρού -, για να καλωσορίσει το κοινό και τους επίσημους προσκεκλημένους του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η κινηματογραφική γιορτή ξεκίνησε με μια ολιγόλεπτη τρισδιάστατη ταινία, που δημιουργήθηκε ειδικά για την περίσταση, η οποία προβλήθηκε σε στερεοσκοπική οθόνη. Οι θεατές φορώντας τα ειδικά γυαλιά είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν ένα τρισδιάστατο θέαμα που περιείχε αναφορές σε κλασικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, σηματοδοτώντας μια ιδανική σύμπραξη της Έβδομης Τέχνης με τις νέες τεχνολογίες.

Ανεβαίνοντας στη σκηνή η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Δέσποινα Μουζάκη αναφέρθηκε στην αξία της κινηματογραφικής δημιουργίας σε περιόδους κρίσης, αλλά και στη λαμπρή πορεία του Φεστιβάλ, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης. «Ο κινηματογράφος είναι ένα αληθινό εργαλείο εξερεύνησης του κόσμου, γνωριμίας με τον άλλο. Σε μέρες δύσκολες, σε εποχές κρίσης, ο κινηματογράφος είναι η απάντηση. Ο κινηματογράφος αποτελεί συνιστώσα της πολιτιστικής μας ταυτότητας. Μιας ταυτότητας που εδώ και 50 χρόνια κυοφορείται γόνιμα στο Φεστιβάλ όπου δημιουργοί και κοινό δίνουν ανάσα σε εικόνες, ήχους, μύθους. Σε μια στιγμή όπως αυτή, τόσο σημαντική για την ιστορία του θεσμού, αισθάνομαι την ανάγκη να εκφράσω τη βαθιά και ειλικρινή ευγνωμοσύνη μας σε όλους τους ανθρώπους, περισσότερο ή λιγότερο γνωστούς που πριν από εμάς, επωμίστηκαν την ευθύνη να διατηρήσουν ζωντανή την πολιτιστική μας παράδοση στο χώρο του κινηματογράφου χτίζοντας γύρω από το Φεστιβάλ μια στερεή εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας», είπε η κ. Μουζάκη και συνέχισε: «Άξιοι καλλιτέχνες, δημιουργοί, ερμηνευτές ονείρων, άνθρωποι της κινηματογραφικής σκέψης, άξιοι τεχνικοί που δίνετε μορφή στις ιδέες και μας ταξιδεύετε μέσα από τις εικόνες, κινηματογραφόφιλο κοινό της πόλης, πιστοί και απαιτητικοί θεατές που φιλτράρετε μέσα από την προσωπική σας ευαισθησία και γνώση τα έργα των δημιουργών δίνοντάς τους το δικαίωμα στο χειροκρότημα και την καταξίωση, σας ευχαριστούμε διότι αποτελείτε την καρδιά αυτής της μεγάλης γιορτής που θα χτυπά ασταμάτητα για δέκα ολόκληρες ημέρες. Η γιορτή αρχίζει όταν χαμηλώσουν τα φώτα και καταυγάζει τη λευκή οθόνη η φωτεινή δέσμη που μεταφέρει τα όνειρα των δημιουργών. Ας ανοίξουμε τα μάτια της ψυχής μας και ας αφεθούμε στις αναπνοές της αθανασίας που μας επιτρέπει η ποίηση των εικόνων», κατέληξε η κ. Μουζάκη.

Καλωσορίζοντας το κοινό ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Γιώργος Χωραφάς, επεσήμανε μεταξύ άλλων: «Ξεκινά ένα επετειακό Φεστιβάλ το οποίο ελπίζω να μείνει αξέχαστο τόσο για τα έργα που θα δείξει, όσο και για τα έργα που δεν θα δείξει. Το Φεστιβάλ δεν μπορεί παρά να καθρεφτίζει την κατάσταση που επικρατεί στον ελληνικό κινηματογράφο τα τελευταία χρόνια και πολλοί από τους κινηματογραφιστές μας σε μια χειρονομία απελπισίας δεν παρουσιάζουν τις ταινίες τους στο Φεστιβάλ και στα κρατικά βραβεία εκδηλώνοντας έτσι την αγανάκτηση τους απέναντι σε μια πολιτεία που τους παραμελεί μέχρι τώρα. Και, όμως, έτσι μας εμπλουτίζουν και πάλι με την απουσία τους, καθώς σκηνοθετούν για εμάς μια ταινία καταστροφής που μας προϊδεάζει για το πώς θα ήταν εάν ένα πρωινό βρισκόμασταν ξαφνικά με έναν κινηματογράφο που έχει στερέψει».

Στη συνέχεια ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Βασίλης Παπαγεωργόπουλος εξέφρασε την επιθυμία του να λυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός κινηματογράφος, ανακοινώνοντας ότι το χρηματικό έπαθλο που συνοδεύει το βραβείο «Το σινεμά και η πόλη» -μια διάκριση που θεσμοθέτησε πέρυσι ο δήμος Θεσσαλονίκης- αυξάνεται από τα 10.000 στα 15.000 ευρώ.

Χαιρετισμό απηύθυνε και η υφυπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Θεοδώρα Τζάκρη, η οποία τόνισε μεταξύ άλλων: «‘’Why cinema now?’’ είναι το καίριο ερώτημα που θέτουν οι άνθρωποι του Φεστιβάλ. Την απάντηση πιστεύω ότι θα τη δώσετε εσείς, οι πραγματικοί πρωταγωνιστές του Φεστιβάλ, οι θεατές του. Εκτιμώ ότι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου εισέρχεται σε μια νέα εντυπωσιακή περίοδο εξέλιξης, σ’ αυτόν το χώρο που μας μαγεύει, στο χώρο του κινηματογράφου».

Την έναρξη του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κήρυξε ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος, ο οποίος τόνισε ότι το 2009 θα είναι μια σημαδιακή χρονιά για τον ελληνικό κινηματογράφο και την ελληνική τέχνη γενικότερα, διότι, πρώτον, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συμπληρώνει 50 χρόνια ζωής και, δεύτερον, αυτή είναι η χρονιά που η τέχνη αρχίζει ξανά να αμφισβητεί. «Πέρασε μισός αιώνας και συνέβησαν τεράστιες αλλαγές στον κόσμο, σημαντικές αλλαγές στη Θεσσαλονίκη και εντυπωσιακές αλλαγές στον κινηματογράφο. Πρόκειται για μισό αιώνα παρουσίας, δημιουργίας, παρέμβασης και αγώνων. Πολιτικοί αγώνες κατά δικτατοριών, αυταρχισμού, πολέμων. Αγώνες που έκαναν τούτο το Φεστιβάλ εξαιρετικά υψηλής ποιότητας, αγώνες για να εδραιώσει η Θεσσαλονίκη την ταυτότητά της μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει. Γι΄ αυτό και έχουμε κάθε λόγο σήμερα όλοι μας να γιορτάζουμε με τον πιο λαμπρό τρόπο τα 50 χρόνια που πέρασαν για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης», υπογράμμισε ο κ. Γερουλάνος. Και πρόσθεσε: «Όμως οι γιορτές και οι επέτειοι δεν είναι μόνο για να κλείνουν έναν κύκλο, αλλά πρέπει να ανοίγουν νέους. Αυτό μας φέρνει και στο δεύτερο λόγο που το 2009 θα μείνει στην ιστορία του σινεμά και της τέχνης στην Ελλάδα: είναι η χρονιά που σηματοδοτεί το τέλος της εποχής που η τέχνη σιγούσε. Αποδεχόμενη το φίμωτρο της κρατικής χρηματοδότησης η τέχνη στην Ελλάδα έπαψε να δαγκώνει, έπαψε να αμφισβητεί την εξουσία και να διαμαρτύρεται».

Όσον αφορά στις εξελίξεις στο ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο, ο κ. Γερουλάνος επεσήμανε τα εξής: «Βιάζομαι όσο κανένας άλλος να υπογράψω το πρώτο ολοκληρωμένο νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο μετά τη Μελίνα Μερκούρη, αλλά δεν μπορώ να υπογράψω κανένα νομοσχέδιο που αφήνει την τέχνη εξαρτημένη αποκλειστικά από την κρατική χρηματοδότηση, που δημιουργεί μονοπωλιακές πηγές χρηματοδότησης, που δεν εξασφαλίζει τον πλουραλισμό στα βραβεία που δίνει το κράτος. Η λέξη εθνικό, κρατικό, διεθνές πρέπει να μπαίνει εκεί που κάνει τον έλληνα περήφανο. Όποιο βραβείο ονομάζεται κρατικό οφείλει πρώτα απ’ όλα να εκπροσωπεί τον έλληνα δημιουργό, τον έλληνα κινηματογραφόφιλο. Θα ετοιμάσουμε άμεσα ένα νομοσχέδιο και μετά θα το αναρτήσουμε στο διαδίκτυο, έτσι ώστε ο καθένας με την υπογραφή του θα μπορεί να διατυπώσει την άποψη του. Τέρμα πια οι διαπραγματεύσεις πίσω από κλειστές πόρτες».

Στη συνέχεια της τελετής έναρξης του 50ου Φεστιβάλ, μια πρωτότυπη έκπληξη περίμενε τόσο τους θεατές όσο και το κοινό της πόλης της Θεσσαλονίκης: η πρόσοψη του Ολύμπιον μεταμορφώθηκε σε επιφάνεια προβολής, επάνω στην οποία προβλήθηκε ένα βίντεο φτιαγμένο ειδικά για την πρόσοψη της ιστορικής έδρας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - ένα έργο της ομάδας των γερμανών καλλιτεχνών URBAN SCREEN, ειδικών στις προβολές μεγάλης κλίμακας επάνω σε αστικές επιφάνειες, το οποίο θα προβάλλεται στην πρόσοψη του Ολύμπιον καθ’ όλη την διάρκεια του Φεστιβάλ.

Η τελετή έναρξης του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε με την προβολή της νέας ταινίας του Φατίχ Ακίν Soul Kitchen, παρουσία του σκηνοθέτη και των συντελεστών του φιλμ.

Την τελετή έναρξης τίμησαν με την παρουσία τους, μεταξύ άλλων, o Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος, o Υφυπουργός Εξωτερικών Σπύρος Κουβέλης, o Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Σπύρος Βούγιας, οι βουλευτές Θωμάς Ρομπόπουλος, Χρύσα Αράπογλου, Άννα Νταλάρα, Σταύρος Καλαφάτης, Γιάννης Ιωαννίδης, Κωνσταντίνος Γκιουλέκας και Τάσος Κουράκης, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Νεολαίας Βασίλης Γάκης, ο Πρόεδρος του Α’ Δημοτικού Διαμερίσματος Τόλης Βεϊζαδές, η Έπαρχος Λαγκαδά Πόπη Καλαϊτζή, ο Γενικός Πρόξενος της Γερμανίας Walter Leuchs, ο Γενικός Πρόξενος της Γαλλίας Christian Thimonier, η Γενική Πρόξενος των Η.Π.Α. Catherine Kay, ο Επίτιμος Πρόξενος της Λετονίας Αγισήλαος Κυνηγόπουλος, ο Υποπρόξενος της Τουρκίας Gevamir Agdemir, ο Πρόεδρος του ΕΚΚ Γιώργος Παπαλιός, ο Αντιπρόεδρος του ΕΚΚ Δημήτρης Σοφιανόπουλος, η Διευθύντρια του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών Catherine Suard, ο Πρόεδρος του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Γιώργος Μυλωνάς, ο Διευθυντής του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Βασίλης Κεχαγιάς, η Πρόεδρος του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Ξανθίππη Σκαρπιά-Χόιπελ, ο Διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Βαγγέλης Ιωακειμίδης, ο Διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης Julien Chiappone Lucchesi, η Διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Πολυξένη Βελένη, η Πρόεδρος της Όπερας Θεσσαλονίκης Πηνελόπη Σερδάρη, η Πρόεδρος του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, η Διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Μαρία Τσαντσάνογλου, η Διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Συρραγώ Τσιάρα, ο Πρόεδρος του Τεχνολογικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αναστάσιος Κονακλίδης, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΘ Γιάννης Τσάρας, ο Διευθυντής της Τηλεόρασης ΕΡΤ3 Γιώργος Φράστανλης, ο Πρόεδρος του ΚΘΒΕ Δημήτρης Γαρούφας, ο Πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Αναστάσιος Μάνθος, η Αντιπρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Αθανασία Τσατσάκου, καθώς και οι Νικηφόρος Παπανδρέου, Γιάννης Δαλιανίδης, Σταύρος Θεοδωράκης, Άρης Προδρομίδης, Ντίνος Χριστιανόπουλος, Κατερίνα Καμάρα, Νίκος Μπιλιλής, Διαγόρας Χρονόπουλος, Αικατερίνη Δούκα-Καμπίτογλου, Μάκης Τρικούκης, Γιώργος Κορδομενίκης, Μιχάλης Κοκκώνης, Γιάννης Αντωνόπουλος, Γιώργος Καρυπίδης, Λάκης Γαβαλάς, Γιώργος Παπανικολάου, Λόης Παπαδόπουλος, Ευπραξία Σταμούλη.