50ο ΦΚΘ: Εγκαίνια έκθεσης Beat Presser

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ BEAT PRESSER

Η σωματική διάσταση του πρωτοποριακού έργου του πάντοτε ανήσυχου κινηματογραφιστή Βέρνερ Χέρτζογκ αποτυπώνεται μοναδικά στην έκθεση φωτογραφίας του Ελβετού φωτογράφου Beat Presser με τίτλο «Βέρνερ Χέρτζογκ. Το σινεμά πρέπει να είναι σωματικό», η οποία εγκαινιάστηκε το Σάββατο 14 Νοεμβρίου στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης. Η έκθεση εντάσσεται στο μεγάλο αφιέρωμα που πραγματοποιεί στον καταξιωμένο γερμανό δημιουργό το 50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκαίτε της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας, καθώς και την Werner Herzog Film.
Η έκθεση περιλαμβάνει 50 φωτογραφίες του Beat Presser, οι οποίες τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων των ταινιών Φιτζκαράλντο, Cobra Verde και Ανίκητος, και οι οποίες απεικονίζουν τον Βέρνερ Χέρτζογκ εν κινήσει, καθώς τρέχει και δίνει οδηγίες, αποδίδοντας μια αυθεντική εκδοχή της σωματικής διάστασης της δουλειάς του. Άλλωστε, ο ίδιος ο παθιασμένος δημιουργός περιγράφει την σκηνοθεσία σαν «αθλητική δουλειά» και υποστηρίζει ότι για να είναι μια εικόνα πιστευτή πρέπει πρώτα να την έχεις βιώσει, διαδικασία που είναι δυνατόν να σε οδηγήσει στα όριά σου.
Στα εγκαίνια της έκθεσης, η επιμελήτρια Μάριον Ιγγλέση, υπογράμμισε: «Ο Beat Presser ακολούθησε τον Βέρνερ Χέρτζογκ στις πιο περιπετειώδεις ταινίες του. Τον αποθανάτισε την εποχή που ο Χέρτζογκ είναι αδυνατισμένος, σχεδόν αποστεωμένος, καθώς ο δημιουργός πίστευε ότι ο κινηματογράφος πρέπει να είναι σωματικός». Με τη σειρά του, ο διευθυντής του Ινστιτούτου Γκαίτε Θεσσαλονίκης Karl-Heinz Thalmann επεσήμανε ότι η έκθεση αποτελεί ένα ντοκουμέντο της περιόδου που ο Βέρνερ Χέρτζογκ έφτασε στα όρια της αντοχής του, προσθέτοντας ότι «ζητούσε το ίδιο από τους συνεργάτες και τους ηθοποιούς του». Μια συνειδητή επιλογή που οδήγησε τον ιδιοφυή δημιουργό σε δύσβατα κινηματογραφικά ταξίδια, σημαδεύοντας το σύνολο του έργου του.