57ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
3-13 Νοεμβρίου 2016
ΑΦΙΕΡΩΜΑ «2 Ή 3 ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΕΡΩ ΓΙ’ ΑΥΤΗΝ»
3-13 Νοεμβρίου 2016
ΑΦΙΕΡΩΜΑ «2 Ή 3 ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΕΡΩ ΓΙ’ ΑΥΤΗΝ»
Τι γνωρίζουμε για τις γυναίκες; Πολλά, ή ίσως και τίποτα. Οι ρόλοι της γυναίκας, άλλωστε, υπήρξαν πάντοτε πολλαπλοί, τόσο στην αληθινή ζωή όσο και στο σινεμά. Το 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιχειρεί να τους προσεγγίσει μέσα από ένα ξεχωριστό αφιέρωμα με τίτλο «2 ή 3 πράγματα που ξέρω γι’ αυτήν», εμπνευσμένο από την αξέχαστη ταινία του Ζαν Λικ Γκοντάρ.
Τι σημαίνει γυναικεία ταινία; Το αφιέρωμα δίνει την αφορμή να αναρωτηθούμε. Ο μόνος τρόπος για να ανακαλύψεις ότι η λέξη «γυναικείο» δεν έχει ιδιαίτερο νόημα ως επιθετικός προσδιορισμός στη λέξη σινεμά, είναι να δοκιμάσεις να εξετάσεις πώς μια τέτοια ιδέα εφαρμόζεται σε συγκεκριμένα παραδείγματα. Και γιατί, όπως έχει πει η Τζέιν Κάμπιον, οι γυναίκες «αντιπροσωπεύουν τον μισό πληθυσμό της γης –κι έχουν γεννήσει όλο τον κόσμο. Δίχως τις γυναίκες να γράφουν και να σκηνοθετούν, οι υπόλοιποι από εμάς δεν θα μάθουν ποτέ όλη την ιστορία». Ας δοκιμάσουμε να τη δούμε λοιπόν πέρα από ταμπέλες.
Το αφιέρωμα περιλαμβάνει 5 ταινίες, τις οποίες υπογράφουν γυναίκες σκηνοθέτιδες από όλο τον κόσμο. Οι θεματικές των ταινιών αφορούν στο γυναικείο φύλο, και όχι μόνο, αγγίζοντας κάθε θεατή.
Το αφιέρωμα, το οποίο έχει ελεύθερη είσοδο για το κοινό, υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Οι ταινίες του αφιερώματος:
- Γιος σου δεν είμαι της Άννα Μουιλαέρτ
Ο έφηβος Πιέρε ανακαλύπτει ότι η μητέρα του τον είχε κλέψει από το νοσοκομείο όταν ήταν νεογέννητος. Τώρα, οι βιολογικοί του γονείς μπαίνουν στη ζωή του και προσπαθούν να ξανακερδίσουν το χαμένο χρόνο. Ποια είναι η «σωστή» και ποια η «λάθος» μητέρα; Ποια πλευρά «πρέπει» να διαλέξει ο Πιέρε; Βραβείο Teddy στο Φεστιβάλ Βερολίνου για ένα δράμα που θίγει με εξαιρετική αμεσότητα τους δεσμούς αίματος και μη, τη μητρότητα αλλά τις επιλογές που ορίζουν τη ζωή μας.
- Μητέρα της Κάντρι Κέουσαρ
Σε μια μικρή εσθονική πόλη, η Έλσα φροντίζει με αφοσίωση τον γιο της Λάουρι, ο οποίος βρίσκεται σε κώμα έπειτα από έναν πυροβολισμό που συνέβη κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Η έρευνα της αστυνομίας βάζει στο στόχαστρο όλους τους οικείους του Λάουρι και τίποτα δεν είναι πια τόσο αθώο, σε αυτή την κωμικοτραγικών αποχρώσεων αστυνομική ιστορία, όπου και το πιο άγαρμπο έγκλημα μπορεί να μείνει ανεξιχνίαστο.
- Κάποιες γυναίκες της Κέλι Ράιχαρτ
Οι ζωές τριών εντελώς διαφορετικών γυναικών -μιας δικηγόρου, μιας αφοσιωμένης μητέρας και μιας νεαρής φοιτήτριας νομικής- διασταυρώνονται με φόντο τη Μοντάνα των ΗΠΑ. Μέσα από αυτό το τρίπτυχο ιστοριών, η Κέλι Ράιχαρτ συνθέτει άλλο ένα εύστοχο πορτρέτο της σύγχρονης Αμερικής, μέσα από τη ματιά των γυναικών της. Με τις εξαιρετικές ερμηνείες των Λόρα Ντερν, Μισέλ Γουίλιαμς και Κρίστεν Στιούαρτ.
- Λάιλα Μ της Μάικε ντε Γιονγκ
Μια νεαρή μουσουλμάνα που ζει στο Άμστερνταμ απαρνιέται την οικογένειά της και το δυτικό τρόπο ζωής, για να παντρευτεί στα κρυφά και να ακολουθήσει το δρόμο της πίστης της. Ωστόσο, οι λάθος επιλογές γρήγορα την παγιδεύουν στο φανατισμό και τα δίχτυα της τζιχάντ, τρέποντάς τη σε φυγή. Ένα φιλμ επίκαιρο, με φρεσκάδα και ακρίβεια, και μια ιδεαλίστρια ηρωίδα που συντρίβεται από τα ίδια τα πιστεύω της.
- Μέχρι να νυχτώσει της Ανότσα Σουιτσακόρνπονγκ
Μία σκηνοθέτιδα και η μούσα της, που ήταν ακτιβίστρια στα φοιτητικά της χρόνια το ‘70, μια σερβιτόρα που αλλάζει συνεχώς δουλειές, ένας ηθοποιός και μια ηθοποιός, μοιάζουν να συνδέονται μεταξύ τους με κάποια αόρατα νήματα. Μια ποιητική ματιά στο χθες και το σήμερα της Ταϊλάνδης αποκαλύπτεται μέσα από τις διάφορες πτυχές της ζωής αυτών των χαρακτήρων.