Συνέντευξη τύπου έδωσαν σήμερα το μεσημέρι, στην αποθήκη Γ’ του Λιμανιού, μέλη του δ.σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου. Ο πρόεδρος της Ένωσης, Κώστας Τερζής, ο γενικός γραμματέας, Γιάννης Φραγκούλης και ο ταμίας, Χρήστος Μήτσης, περέθεσαν την άποψη της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου για την κατάσταση που επικρατεί στον χώρο του κινηματογράφου στην Ελλάδα.
Ο πρόεδρος της ΠΕΚΚ, Κώστας Τερζής, είπε: «Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, που ιδρύθηκε το 1974 από προσωπικότητες της πνευματικής ζωής - τον Παύλο Ζάννα, τον Βασίλη Ραφαηλίδη, τον Κώστα Σταματίου - είναι καταρχήν ένα πνευματικό σωματείο και δεν αποτελεί συνδικαλιστική εκπροσώπηση των ανθρώπων που γράφουν για τον κινηματογράφο. Αυτό μας δίνει μια άνεση, θέλουμε να πιστεύουμε, μια ελευθερία να ασκούμε κριτική όχι εκ του ασφαλούς φυσικά, αλλά με αγωνία για την κατάσταση την τωρινή και για το μέλλον του κινηματογραφικού μας χώρου. Η κύρια δουλειά μας είναι να γράφουμε, να αναλύουμε τις εικόνες του κινηματογράφου, αλλά υποχρεωτικά πρέπει να δούμε και τις συμπαραδηλώσεις των εικόνων, όπως λέγαμε παλιά. Αυτές έχουν να κάνουν με την πολιτική στον κινηματογραφικό χώρο, ή, απλά, με τους τρεις μεγάλους τομείς που υπάρχουν πριν από το τελικό αποτέλεσμα στην οθόνη: την κινηματογραφική παιδεία, με άλλα λόγια τις προϋποθέσεις δημιουργίας ενός πολιτιστικού έργου, την παραγωγή και τον τομέα της προώθησης του κινηματογραφικού έργου (διανομή). Εκεί αναγκαστικά υπάγεται ένα Φεστιβάλ, όπως αυτό της Θεσσαλονίκης».
Παιδεία
Αναφερόμενος στον πρώτο τομέα, αυτόν της παιδείας, ο κ. Τερζής, εκπροσωπώντας την Ένωση, αναφέρθηκε στις πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργού Πολιτισμού για ίδρυση κινηματογραφικής σχολής: «Είναι μια επανάληψη των καθιερωμένων πια δηλώσεων για δημιουργία της σχολής, αυτή τη φορά με δέσμευση ότι από την επόμενη χρονιά θα λειτουργήσει. Δυστυχώς το ρεπορτάζ και οι πληροφορίες που υπάρχουν από τους ανθρώπους στη Θεσσαλονίκη και μέσα από το ΑΠΘ, που θα βρίσκεται η υπό ίδρυση σχολή και από τη Σχολή Καλών Τεχνών, λένε ότι πολύ απέχουμε από την ίδρυση μιας τέτοιας σχολής. Ακόμα και τα κονδύλια για την ίδρυσή της αναζητούνται στα επόμενα χρόνια. Παράλληλα υπάρχει ένα θέμα δεοντολογίας στον κινηματογραφικό χώρο, ότι εδώ και αρκετούς μήνες τα κινηματογραφικά σωματεία, μέσω του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, έχουν καταθέσει στο υπουργείο Πολιτισμού ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ίδρυση σχολής, το οποίο έχει συνυπογράψει και ο σύμβουλος κινηματογραφίας, συνάδελφος Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, και απευθύνεται στους αρμόδιους υπουργούς Πολιτισμού και Παιδείας. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει απάντηση στο κοινό αίτημα όλων των σωματείων, κινηματογραφικών ενώσεων».
Παραγωγή
Αναφερόμενος στο δεύτερο θέμα, αυτό της παραγωγής, ο κ. Τερζής είπε: «Τα πράγματα κάθε άλλο παρά δείχνουν ότι υπάρχει μια επιθετική πολιτική για την προώθηση του κινηματογράφου πέρα από τα εθνικά σύνορα. Είναι γνωστό ότι από τα 5,2 εκατομμύρια ευρώ που ζήτησε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για την τρέχουσα χρονιά έχει δοθεί μόνο ένα εκατομμύριο ευρώ. Η απόσταση από τις προϋποθέσεις για να υπάρξει μια αξιόλογη παραγωγή είναι μεγάλη. Να δώσω ένα απλό παράδειγμα για το τι γίνεται στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες: η Ιρλανδία που είναι κατά κάποιο τρόπο στη δεύτερη ταχύτητα της Ε.Ε., όπως και η Ελλάδα, μέσα από μια επιθετική πολιτική έχει φτάσει τα τελευταία χρόνια να δαπανά για παραγωγή ταινιών κάθε χρόνο πάνω από 80 εκατομμύρια ευρώ. Δυστυχώς για οποιαδήποτε σοβαρή προσπάθεια σε οποιονδήποτε τομέα χρειάζονται δύο πράγματα: πολιτική βούληση και χρήματα. Στην περίπτωση του κινηματογραφικού χώρου και όχι μόνο, απ’ ότι φαίνεται, και τα δύο αναζητούνται».
Προώθηση
Όσον αφορά τον τομέα της προώθησης της ταινίας και σε σχέση με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο κ. Τερζής τόνισε: «Πρέπει για λόγους συνέπειας της Ένωσής μας να υπενθυμίσουμε ότι πέρυσι, από αυτή την αίθουσα, είχαμε αναγγείλει, σε συμφωνία με τη διεύθυνση του Φεστιβάλ, το ξεκίνημα, μέσα στη χρονιά που λήγει φέτος, της δημιουργίας από το Φεστιβάλ μιας εβδομάδας κριτικής σε συνεργασία και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς δεν καταφέραμε να είμαστε συνεπείς με αυτή την προθεσμία και ο λόγος ήταν ότι δεν καταφέραμε να συμφωνήσουμε με τη διεύθυνση του Φεστιβάλ στη μορφή που θα είχε αυτό το σχήμα. Στόχος μας, όπως αναλύθηκε στη διεύθυνση, δεν ήταν φυσικά να κάνουμε ένα μικρό Φεστιβάλ μέσα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά να δημιουργήσουμε ένα χώρο διαλόγου των κριτικών, των κινηματογραφιστών και του κοινού, ένα χώρο έμπρακτης συνεργασίας και συνάντησης και να αποδείξουμε ότι και εμείς οι κριτικοί που συνήθως κατηγορούμαστε ότι είμαστε οι παθητικοί δέκτες, ότι κρίνουμε εκ του ασφαλούς, είμαστε σε θέση να υποβάλλουμε προτάσεις, να αναλάβουμε την ευθύνη θέσεων κινηματογραφικών μέσα από συγκεκριμένες απόψεις και επιλογές ταινιών. Πιστεύουμε ότι η ενίσχυση της κριτικής κινηματογράφουείναι αναγκαίος όρος για την ισορροπία ολόκληρου του κινηματογραφικού συστήματος».
Ο κ. Τερζής πρόσθεσε, πάντως, ότι η Ένωση Κριτικών θα συνεχίσει να προωθεί την ιδέα αυτής της εβδομάδας. Αναφερόμενος στις δραστηριότητες της Ένωσης, επισήμανε ότι τον τελευταίο χρόνο, η Ένωση προχώρησε στην τροποποίηση του καταστατικού της, για να γίνει πιο «ανοιχτή» σε μια νέα γενιά κριτικών. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις εκδόσεις και τις εκδηλώσεις της Ένωσης (π.χ. έκδοση περί ετήσιας ανασκόπησης του κινηματογραφικού έτους), αλλά και στην ιστοσελίδα της Ένωσης (www.filmcritics.gr), όπου δημιουργείται μια βάση δεδομένων με κείμενα κριτικών.
«Να πιέσουμε από κοινού»
Ο ταμίας της ΠΕΚΚ, Χρήστος Μήτσης, απηύθυνε έκκληση σε όλους τους φορείς του κινηματογραφικού χώρου να πιέσουν από κοινού προς το υπουργείο Πολιτισμού για να δοθούν περισσότερα κονδύλια για τον κινηματογράφο. «Δεν μπορεί να δίνονται κάθε χρόνο 16-18 εκ. ευρώ για τον κινηματογράφο και 90 εκ. ευρώ για το θέατρο», πρόσθεσε ο κ. Μήτσης. Παράλληλα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης, Κώστα Τερζή, «σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση στην Ευρώπη στα κονδύλια που δίνονται για τον πολιτισμό. Η χώρα μας είναι πιο κάτω και από άλλες χώρες, που ακολουθούν μια σκληρή μονεταριστική πολιτική».
Τον λόγο πήρε στη συνέχεια, ο κριτικός Δημήτρης Χαρίτος, εκπρόσωπος της ΠΕΚΚ στο γνωμοδοτικό συμβούλιο, ένα συμβουλευτικό όργανο του εκάστοτε υπουργού Πολιτισμού με 13 μέλη – εκπροσώπους από όλους τους φορείς του κινηματογραφικού χώρου. «Κάθε φορά που έρχονται εκλογές, μαζί με όλα τα δεινά, έρχονται και οι εξαγγελίες περί ίδρυσης κινηματογραφικής σχολής. Και μνήμη έχουμε και το αίτημα το γνωρίζουμε, αλλά βούληση δεν βλέπουμε», είπε ο κ. Χαρίτος και πρόσθεσε ότι εδώ και μήνες έχει κατατεθεί στους υπουργούς Πολιτισμού και Παιδείας έτοιμο το προεδρικό διάταγμα για τη σχολή κινηματογράφου, αλλά δεν υπήρξε απάντηση.
Π. Χούρσογλου
Παρέμβαση έκανε ο σκηνοθέτης, Περικλής Χούρσογλου, ο οποίος, απευθυνόμενος στο πάνελ των ομιλητών, είπε ότι δεν υπάρχει διάλογος ανάμεσα στους κριτικούς και τους σκηνοθέτες. Παράλληλα, τόνισε: «Έχω να έρθω χρόνια στο Φεστιβάλ, αλλά παρακολουθώντας το μέσα από τις εφημερίδες, νομίζει κανείς ότι η παραγωγή του ελληνικού κινηματογράφου είναι χάλια, καθώς οι κριτικές είναι απαξιωτικές». Απαντώντας σε αυτό, ο κ. Μήτσης τόνισε ότι από τους Έλληνες σκηνοθέτες υπάρχει μια διαρκής γκρίνια, η οποία είναι αδικαιολόγητη, καθώς κατά την άποψή του οι ελληνικές παραγωγές αντιμετωπίζονται με καλό τρόπο.