44ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ένας πρώτος απολογισμός
Τη μεγάλη επιτυχία του φετινού 44ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σηματοδότησε η αύξηση της προσέλευσης των σινεφίλ, οι οποίοι αγκάλιασαν τη διοργάνωση και τις επιλογές της περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά. Συνολικά 84.154 θεατές - έναντι 73.253 το 2002 - γέμισαν τις κινηματογραφικές αίθουσες σε 447 προβολές (αύξηση 14.9 %), παρακολούθησαν τα αφιερώματα και τα παράλληλα προγράμματα, συμμετείχαν στις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στη Θεσσαλονίκη αλλά και στις πέντε πόλεις της περιφέρειας όπου διοργανώθηκαν οι περιφερειακές εκδηλώσεις του φεστιβάλ.
Στη μεγάλη ανταπόκριση του κοινού αλλά και των ανθρώπων του κινηματογράφου από την Ελλάδα και το εξωτερικό συνετέλεσε εκτός των άλλων και η διεύρυνση των εργασιών του Φεστιβάλ, τόσο σε αριθμό ταινιών και δραστηριοτήτων όσο και στην υιοθέτηση νέων πρωτοβουλιών που αφορούν στην ενίσχυση και την ανάπτυξη της κινηματογραφικής παραγωγής αλλά και στην ενδυνάμωση της σχέσης του κινηματογραφόφιλου κοινού με το Φεστιβάλ.
Συγκεκριμένα, στους κόλπους της 44ης διοργάνωσης έκανε πρεμιέρα ο θεσμός του «Balkan Fund», του Ταμείου για την ανάπτυξη σεναρίων από τις βαλκανικές χώρες. 50 σημαντικοί διανομείς, επενδυτές, παραγωγοί και υπεύθυνοι ανάπτυξης ταινιών απ’ όλη την Ευρώπη παρακολούθησαν τις διήμερες εργασίες του εργαστηρίου που έγινε στο ξενοδοχείο City, κατά τις οποίες παρουσιάστηκαν 11 σχέδια σεναρίων κι επιχορηγήθηκαν τέσσερα από αυτά.
Επίσης, σημαντική επιτυχία σημείωσε φέτος θεσμός της CineKarta F που έχει καθιερώσει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τα τελευταία έξι χρόνια. Συνολικά, τα 1200 έφτασαν τα μέλη του Φεστιβάλ φέτος - έναντι 820 πέρυσι - παρουσιάζοντας μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 46,4%. Αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερη δυναμική αυτού του πυρήνα των σινεφίλ, το Φεστιβάλ πρόσφερε για πρώτη φορά φέτος μια ξεχωριστή αίθουσα προβολών - το «Αριστοτέλειον» - αποκλειστικά για τα μέλη του.
Συμπληρώνοντας εννέα χρόνια διαδρομής, οι περιφερειακές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ που φέτος πραγματοποιήθηκαν σε Αλεξανδρούπολη, Σέρρες, Κιλκίς, Φλώρινα και Γρεβενά, παρουσίασαν μια θεαματική αύξηση από πλευράς προσέλευσης του κοινού. 7505 συνολικά θεατές παρακολούθησαν τις 29 προβολές του προγράμματος ενώ για τον ίδιο αριθμό προβολών το 2002, οι θεατές ήταν 4570 (αύξηση της τάξης του 64,22%).
Πολλές από τις ταινίες του προγράμματος προλόγισαν οι ίδιοι οι δημιουργοί τους, πραγματοποιώντας ιδιαίτερα γόνιμες και ζωηρές συζητήσεις με το κοινό γύρω από τις ταινίες τους αλλά και τον κινηματογραφικό χώρο γενικότερα. Τους 1619 έφτασαν φέτος οι διαπιστευμένοι του Φεστιβάλ – άνθρωποι του κινηματογράφου και των media – από την Ελλάδα και άλλες 36 χώρες ενώ προβλήθηκαν 191 ταινίες σε οκτώ κινηματογραφικές αίθουσες (Ολύμπιον Renault, αποθήκες στο λιμάνι, Πλατεία Assos Odeon, Αριστοτέλειον).
Στη δεκαήμερη γιορτή της έβδομης τέχνης που έκλεισε φέτος 13 χρόνια διεθνούς πορείας, μεγάλη ήταν η προσέλευση του κόσμου και στις παράλληλες εκδηλώσεις της διοργάνωσης. Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν οι εικαστικές εκθέσεις «Κομπάρσοι» του Τάσου Παυλόπουλου (Γκαλερί Καλφαγιάν), «Γιατί δεν είμαι ζωγράφος» του Κρίστοφερ Ντόιλ (αίθουσα τέχνης του Μύλου), «Ζωγραφική στον Κινηματογράφο» (Παλιό Τελωνείο στο Λιμάνι) και «Selections from the Spectrum» του Michael Snow (Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) καθώς και δύο παρουσιάσεις βιβλίων: το «Φώτα, Ήχος, Πάμε!» του Κώστα Μπλάθρα με συνεντεύξεις δέκα σημαντικών Ελλήνων σκηνοθετών και «Το Θέατρο και ο Κινηματογράφος εις την καλλίστην πόλιν των Σερρών από τον 19ο αιώνα έως τον 20ό» του Βασίλη Τζανακάρη.
Σε ότι αφορά την καθιερωμένη εκδοτική δραστηριότητα του Φεστιβάλ, φέτος παρουσιάστηκαν τρεις νέες εκδόσεις με την αφορμή των αντίστοιχων αναδρομών στο έργο τριών δημιουργών της 7ης τέχνης: οι μονογραφίες Wong Kar – wai και Otar Ioselliani καθώς και η αφιερωματική έκδοση στον Νίκο Παναγιωτόπουλο, για τον οποίο έγινε και ειδική τιμητική εκδήλωση. Πέντε ήταν τα αφιερώματα της 44ης διοργάνωσης σε σημαντικούς κινηματογραφιστές˙ στον σπουδαίο Γεωργιανό δημιουργό Otar Iosseliani που ήταν και Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, τον Πορτογάλο «αναρχικό» των εικόνων Joao Cesar Monteiro που έφυγε πρόσφατα, τον μετρ του Κινέζικου σινεμά Wong Kar – wai και από ελληνικής πλευράς στον πάντα ανήσυχο και παραγωγικότατο Νίκο Παναγιωτόπουλο.
Σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένας δίαυλος επικοινωνίας των δημιουργών με το κοινό αλλά και τους νέους κινηματογραφιστές, το Φεστιβάλ διοργάνωσε φέτος δύο ανοικτές συναντήσεις με σημαντικούς σκηνοθέτες. Σε ιδιαίτερα θερμή ατμόσφαιρα στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας» ο Θόδωρος Αγγελόπουλος μίλησε με το κοινό για «το παρόν και το μέλλον του κινηματογράφου» ενώ στην αίθουσα «Σταύρος Τορνές» ο διάσημος διευθυντής φωτογραφίας Κρίστοφερ Ντόιλ πραγματοποίησε ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον masterclass όπου μεταξύ άλλων μοιράστηκε με φίλους της τέχνης του αλλά και επισκέπτες του Φεστιβάλ τη δική του θεώρηση για τα κινηματογραφικά πράγματα, μυστικά της τεχνικής του αλλά και εμπειρίες από την πολύχρονη συνεργασία του με τον Wong Kar – wai. Η εικόνα του Φεστιβάλ σε αριθμούς
ΣΥΝΟΛΟ ΤΑΙΝΙΩΝ 191(Χώρες: 30)
ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 158, Ελληνικές: 38 Ξένες: 120
ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ 33, Ελληνικές: 4 Ξένες: 29
ΣΥΝΟΛΟ ΠΡΟΒΟΛΩΝ 447
ΠΡΩΤΕΣ / ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ 391
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ 56
ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΑΠΙΣΤΕΥΜΕΝΩΝ 1.619
ΕΛΛΑΔΑ1.368 ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ 251(χώρες: 36)
ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ 97, ΕΛΛΑΔΑ59 ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ 38
ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ 83, ΕΛΛΑΔΑ 44 ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ 39
ΔΙΑΝΟΜΕΙΣ 41 ΕΛΛΑΔΑ29 ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ12
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ 304, ΕΛΛΑΔΑ – ΚΥΠΡΟΣ 205 ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ 99
ΗΘΟΠΟΙΟΙ 194, ΕΛΛΑΔΑ – ΚΥΠΡΟΣ 169 ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ25
ΘΕΑΤΕΣ 84.154