48o ΦΚΘ - Αφιερώματα σε δημιουργούς

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΣΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ
 
 
Το 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το οποίο θα διεξαχθεί από τις 16 εως τις 25 Νοεμβρίου 2007, μέσα από τα αφιερώματά του, εστιάζει σε δημιουργούς με ιδιαίτερη κινηματογραφική γραφή, αναγνωρισμένους διεθνώς για την προσφορά τους στον κινηματογράφο και ευρύτερα στην τέχνη και τη διανόηση.
 
Στην φετινή του διοργάνωση, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Δέσποινας Μουζάκη,   φωτίζει το έργο τριών ξεχωριστών δημιουργών:  Διοργανώνει πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο του πρωτοπόρου της αμερικανικής ανεξάρτητης κινηματογραφικής σκηνής Τζον Σέιλς, πραγματοποιεί αφιέρωμα στον κινηματογραφιστή Νάε Κάρανφιλ, απ' τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σύγχρονου ρουμανικού σινεμά,  ενώ  παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο ενός μεγάλου μετρ του ιαπωνικού κινηματογράφου, του Μίκιο Ναρούσε.
 
ΤΖΟΝ ΣΕΙΛΣ
 
Ο σπουδαίος σκηνοθέτης του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου Τζον Σέιλς , ένας αυθεντικός καλλιτέχνης της αμερικανικής διανόησης,  θα παραβρεθεί στο 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης , το οποίο διοργανώνει πλήρη ρετροσπεκτίβα στο έργο του. Ο Τζον Σέιλς, ο οποίος θα τιμηθεί από το Φεστιβάλ με τον Χρυσό Αλέξανδρο,  θα δώσει ένα   masterclass, θα παρουσιάσει τις ταινίες του και θα συζητήσει με το κοινό, μαζί με την σύντροφό του και παραγωγό Μάγκι Ρένζι, αλλά και τους ηθοποιούς Κρις Κούπερ (βραβευμένος με Όσκαρ ΄Β αντρικού ρόλου το 2002 για το Adaptation) και Ντέιβιντ Στράδερν (υποψήφιος για Όσκαρ Ά αντρικού ρόλου το 2005 για το Καληνύχτα και καλή τύχη), με τους οποίους συνεργάζεται επί σειρά ετών. Το έργο του, συνεπές και άμεσα συνδεδεμένο με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, ακολουθεί τις ζωές καθημερινών ανθρώπων που παλεύουν για επιβίωση μέσα από καταστάσεις που αναδεικνύουν διαφορετικές πτυχές της αμερικανικής κουλτούρας. Η ρετροσπεκτίβα στο έργο του Τζον Σέιλς, η οποία θα συνοδεύεται από ειδική έκδοση για τη ζωή και το έργο του δημιουργού, προσφέρει στο κοινό την σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσει την πορεία του κινηματογραφιστή και να γνωρίσει τόσο την πρώιμη δουλειά του, μέσα από ταινίες όπως οι Lianna , The brother from another planetκαι Matewan , όσο και τις πιο πρόσφατες δημιουργίες του, όπως το Limboκαι το Sunshine state. Η καινούργια ταινία του Τζον Σέιλς με τίτλο Honeydripper , η οποία αναζητά τις καταβολές του ροκ & ρολ στον αμερικανικό Νότο, θα πραγματοποιήσει ευρωπαϊκή πρεμιέρα στο 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
 
ΜΙΚΙΟ ΝΑΡΟΥΣΕ
 
«Μια ροή πλάνων που, εκ πρώτης όψεως, μοιάζει ήρεμη και συνηθισμένη, για να αποκαλυφθεί πως στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα μανιασμένο χείμαρρο   μεταμφιεσμένο σε ένα βαθύ ποτάμι με γαλήνια επιφάνεια». Αυτά τα λόγια διάλεξε ο Ακίρα Κουροσάβα για να περιγράψει τον κινηματογράφο του συμπατριώτη του Μίκιο Ναρούσε (1905-1969), ενός μεγάλου μετρ του ιαπωνικού σινεμά, το έργο του οποίου θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, οι Ημέρες Ανεξαρτησίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.  Με φιλμογραφία που αριθμεί, από το ντεμπούτο του πίσω από τις κάμερες τη δεκαετία του '30, έως το κύκνειο άσμα του Scattered Clouds το 1967, συνολικά 87 ταινίες, το έργο του Μίκιο Ναρούσε, θεωρείται σύμφωνα με τους εγκυρότερους κριτικούς και θεωρητικούς του κινηματογράφου ισότιμο με αυτά των Όζου, Μιζογκούτσι και Κουροσάβα. Παρέμεινε ωστόσο, σχεδόν άγνωστο στο ευρύ κοινό της Δύσης, κυρίως λόγω της πολιτικής των ιαπωνικών στούντιο παραγωγής που έκριναν πως το σινεμά του δεν ενδεικνυόταν για διεθνή διανομή, εξαιτίας του αδιαπραγμάτευτου, αποδραματοποιημένου ρεαλισμού και της πεσιμιστικής οπτικής του σκηνοθέτη πάνω στην ανθρώπινη κατάσταση. Στοιχεία που διατρέχουν όλο το έργο του Ναρούσε, αλλά αποτυπώνονται αδρότερα όχι τόσο στην πρώτη και πιο ανοικτή σε πειραματισμούς, όσο στη μεταπολεμική και πλέον ώριμη δημιουργική του περίοδο. Τα τελευταία ωστόσο χρόνια, οι ταινίες του ανακαλύπτονται εκ νέου, αποκαθιστώντας, σύμφωνα με τα λόγια του έγκριτου αμερικανού κριτικού Phillip Lopate, «ένα από τα μεγαλύτερα λάθη της παγκόσμιας κινηματογραφικής ιστορίας».  
 
ΝΑΕ ΚΑΡΑΝΦΙΛ
 
Ένα παράθυρο στον διαφορετικό κινηματογραφικό κόσμο του ρουμάνου δημιουργού  Νάε Κάρανφιλ, ανοίγει φέτος το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια του 48ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, μουσικός, ο Κάρανφιλ είναι ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης, ένας άνθρωπος – ορχήστρα, ο οποίος ανασαίνει δημιουργώντας. Κινηματογράφο, μουσική, στιγμές. Όταν δεν βρίσκεται πίσω από την κάμερα, παίζει πιάνο και τραγουδά. Ζωή και τέχνη, είναι για τον ρουμάνο κινηματογραφιστή, ταυτόσημα. Το ένα υπάρχει και εξελίσσεται μέσα από το άλλο. Γνώριμος του Φεστιβάλ από το 2002, όταν συμμετείχε στην 43η διοργάνωση με την ταινία του Φιλανθρωπία ο Κάρανφιλ, είναι από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σύγχρονου ρουμανικού σινεμά. Το έργο του χαρακτηρίζεται από οξύνοια και εξαιρετική αίσθηση του χιούμορ, η οποία θίγει με τον πιο εύγλωττο τρόπο φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα. Χαρακτηριστική είναι η ταινία του  E pericoloso sporgersi (1993) στην οποία αντιμετωπίζει την εποχή του κομμουνισμού στην Ρουμανία, αλλά και η κωμωδία δρόμου Asphalt Tango (1996) με πρωταγωνίστρια την Σαρλότ Ράμπλινγκ. Στο αφιέρωμα, θα προβληθεί και η τελευταία δουλειά του, με τίτλο The rest is silence (2007), η ακριβότερη παραγωγή στην ιστορία του ρουμανικού κινηματογράφου. Πρόκειται για μια ταινία εποχής, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα που αναπλάθει το κλίμα της Ρουμανίας των αρχών του 20ου αιώνα, με αφορμή τα γυρίσματα της πρώτης ταινίας μυθοπλασίας που γυρίστηκε στην χώρα το 1911.