48ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
16-25 Νοεμβρίου 2007
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΟΥΙΛΙΑΜ ΚΛΑΪΝ
Σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε την Δευτέρα 19 Νοεμβρίου στην Αποθήκη Γ’ του λιμανιού, ο Ουίλιαμ Κλάιν, σκηνοθέτης, φωτογράφος, γραφίστας και ζωγράφος, δήλωσε πως αναζητά το απρόοπτο και την τύχη στην τέχνη, ψάχνοντας ευκαιρίες να εκπλήξει τον ίδιο του τον εαυτό, ενώ εκνευρίζεται με το προκαθορισμένο. Η φετινή διοργάνωση τιμά τον καλλιτέχνη με κινηματογραφικό αφιέρωμα και με αναδρομική έκθεση φωτογραφίας που συνδιοργανώνει με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Στην έκθεση, την οποία επιμελήθηκε η Μάριον Ιγγλέση, υπάρχουν φωτογραφίες από διάφορες πόλεις, Μόσχα, Τόκιο, Νέα Υόρκη, Παρίσι, Ρώμη και βέβαια από την Ελλάδα. Να σημειωθεί ότι την Τρίτη στις 12:30 το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να περπατήσει στην έκθεση μαζί με τον Ουίλιαμ Κλάιν που θα παρουσιάσει τη δουλειά του.
Με συγκίνηση μίλησε για τον καλλιτέχνη ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Γιώργος Χωραφάς: «Απρόβλεπτος, είναι εκεί που δεν το περιμένει κανείς. Ακόμη αναρωτιέμαι αν πραγματικά είναι εδώ. Στα εγκαίνια της έκθεσης έβγαλε ένα απλό μηχάνημα από τον σάκο και σκέφτηκα ότι μια καλή φωτογραφία δεν είναι θέμα τεχνολογίας, αλλά να κινείς τη ματιά σου λίγο πιο βαθιά από τα κλισέ».
«Ο Ουίλιαμ Κλάιν αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο με το έργο του. Μέσα από τις λήψεις και τις κινηματογραφικές ταινίες του ο Κλάιν στοχεύει σε ένα ρεαλισμό που πηγαίνει πολύ βαθύτερα από την απεικόνιση της πραγματικότητας. Καλλιτέχνης με κοινωνική συνείδηση, κατόρθωσε να ανατρέψει κάθε ασφαλή σύμβαση. Με κάθε κλικ προσθέτει μία νέα λέξη στη γλώσσα των εικόνων», σχολίασε η διευθύντρια του Φεστιβάλ Δέσποινα Μουζάκη.
Πολυτάλαντο πολίτη του κόσμου, «καθώς οι δημιουργίες του αφορούν όλες τις μητροπόλεις», τον χαρακτήρισε η διευθύντρια του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Ξανθίππη Χόιπελ και συμπλήρωσε: «Αφησε το studio και έφερε τα μοντέλα στο φυσικό περιβάλλον, για να τα κάνει πιο οικεία, όπως οι ιμπρεσιονιστές ζωγράφοι που κυνηγούσαν το φως και τον ήλιο. Πολιτικοποιημένος, ασχολήθηκε με τα πραγματικά προβλήματα της οικουμένης, Βιετνάμ, επαναστάσεις, Μάης του ’68, ρατσισμός κ.ά».
Πρωτοπόρος, επίκαιρος και πολιτικοποιημένος, ο Ουίλιαμ Κλάιν αντιδρά με όσα προβάλλουν τα ΜΜΕ, χαρακτηρίζοντάς τα σκουπίδια. Επισκέπτεται την Αμερική, από όπου κατάγεται, όμως προτιμά να μένει στην Ευρώπη γιατί: «Θα πάθαινα έμφραγμα κάθε μισή ώρα με όσα προβάλλει η τηλεόραση και όσα λένε οι πολιτικοί».
Κάθε ταινία του «έχει ως σημείο εκκίνησης ένα θέμα που πρέπει να αναλυθεί. Στο Mr Freedom το 1967 ήταν μια εποχή που η Αμερική έκανε επέμβαση στο Βιετνάμ, όμως η γλώσσα της εξουσίας, του προέδρου, μιλούσε για τα γεγονότα και όχι τον πόλεμο. Όπως και σήμερα, ο Μπους για τον πόλεμο στο Ιράκ δεν χρησιμοποιεί τη λέξη «πόλεμος», αλλά σχέδιο εκδημοκρατισμού».
Δεν φωτογραφίζει συχνά, «γιατί θα ήταν κάτι αυτόματο και θα έχανε τη λάμψη του. Είναι πολύ πιο συναρπαστικό και παραγωγικό να αλλάζει κανείς αυτό που ασχολείται». Με αυτόν τον τρόπο ανακαλύπτει ξανά «τι σημαίνει να βγάζει φωτογραφίες».
Αναφορικά με τις φωτογραφίες από την Ελλάδα, τις οποίες για πρώτη φορά έχει τη δυνατότητα να δει το κοινό, ο Ουίλιαμ Κλάιν σχολίασε: «Είχα επισκεφτεί μαζί με τη γυναίκα μου τα ελληνικά νησιά. Δεν ξέρω πόσο αντανακλούν την ελληνική ζωή, εγώ βρίσκω αυτές τις φωτογραφίες πολύ σημαντικές. Η Ελλάδα είναι κομμάτι του εαυτού μας και του κόσμου. Όλα προέρχονται από την Ελλάδα, η δημοκρατία και η αντίληψη μας για την ίδια τη ζωή.».