48ο ΦΚΘ: ΚΟΥΒΕΝΤΙΑΖΟΝΤΑΣ 20/11

48ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
16-25 Νοεμβρίου 2007
 
 
ΚΟΥΒΕΝΤΙΑΖΟΝΤΑΣ 20/11
 
 
Με έντονο το ισπανικό στοιχείο παρουσιάστηκε την Τρίτη 20 Νοεμβρίου το Κουβεντιάζοντας με συμμετέχοντες τον Ισπανό Chema De la Pena, σκηνοθέτη της ταινίας Sud Express, τους Pedro Aguilera, και Gustavo Prins, σκηνοθέτη και ηθοποιό αντίστοιχα, της ταινίας The Influence, τον Μεξικανό Jonas Cuaron, σκηνοθέτη της ταινίας Year of the Nail, τον Σπύρο Βρεττό, σκηνοθέτη του Στάση Ζωής, της Όλγας Μαλέα, σκηνοθέτιδα της ταινίας Πρώτη φορά νονός και των Karin Babinska και Marie Dolezalova, από την Τσεχία, σκηνοθέτιδα και ηθοποιό αντίστοιχα της ταινίας Dolls.
 
Κεντρικό θέμα της συζήτησης ήταν η υποκριτική και ο τρόπος με τον οποίο οι σκηνοθέτες «δουλεύουν» με τους ηθοποιούς τους. Αρχικά η Αγγελική Κόντις, συντονίστρια της συζήτησης, ζήτησε από τους ομιλητές να αναλύσουν τους χαρακτήρες των έργων τους. Η Marie Dolezalova ανέφερε ότι πρόκειται για μια ταινία δρόμου με πρωταγωνίστριες τρεις κοπέλες. Η ίδια υποδύεται την πιο ντροπαλή από τις τρεις και τόνισε ότι ήταν η πρώτη φορά που συμμετείχε σε ταινία, καθώς είναι ακόμα φοιτήτρια υποκριτικής. Από τη μεριά του ο κ. Aguilera τόνισε ότι δεν δούλεψε με επαγγελματίες ηθοποιούς, αλλά προσπάθησε να ανακαλύψει ηθοποιούς των οποιων οι χαρακτήρες θα ήταν κοντά σε αυτούς των ηρώων του. «Αν θέλω κάποιον να υποδυθεί έναν χρήστη ναρκωτικών θεωρώ καλύτερο να βρω ένα πραγματικό χρήστη για το ρόλο», είπε χαρακτηριστικά. Παρόμοια ήταν και η προσπάθεια της κ. Μαλέα όσον αφορά την εύρεση πρωταγωνιστή. «Αν και συνήθως δουλεύω με επαγγελματίες, τώρα τον πρωταγωνιστικό ρόλο τον έχει ένα παιδί», ανέφερε και πρόσθεσε ότι έκανε οντισιόν σε 400 παιδιά προκειμένου να διαλέξει το κατάλληλο. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο μικρός νονός της ταινίας της πέρασε από διάφορες δοκιμασίες στις οποίες τον υπέβαλε η ίδια. Δοκιμασίες επέβαλε και στους δικούς του πρωταγωνιστές ο κ. Βρεττός. «Ήθελα να καταλάβω ότι ήταν έτοιμοι να ακούσουν τις οδηγίες μου», είπε και πρόσθεσε ότι πρώτα είχε συγκεντρώσει όλο το καστ και στη συνέχεια έκανε διανομή ρόλων «ανάλογα με το χαρακτήρα του καθενός». Αντίθετα η κ. Babinska διευκρίνησε ότι έψαχνε για τους κατάλληλους ηθοποιούς επί τρία χρόνια. «Το πιο σημαντικό για μένα είναι ο χαρακτήρας του ρόλου να μην είναι κόντρα στο χαρακτήρα του πρωταγωνιστή», σχολίασε. Σε διαφορετικό μήκος κύματος κινείται η ταινία του κ. Cuaron, καθώς στην ταινία του, φωτογραφίες διαδέχονται η μία την άλλη, με τις φωνές των ηθοποιών να τις σχολιάζουν. Ωστόσο και για αυτόν οι ερασιτέχνες ηθοποιοί δίνουν μια άλλη αίσθηση στις ταινίες από τους επαγγελματίες. «Τους ερασιτέχνες ηθοποιούς πρέπει να τους προσέχεις διαρκώς», επενέβη ο κ. De la Pena ο οποίος συνεργάστηκε στην ταινία του και με επαγγελματίες, αλλά και ερασιτέχνες ηθοποιούς. «Το δύσκολο είναι να τους πείσεις να είναι ο εαυτός τους», υποστήριξε και τόνισε ότι οι μεγαλύτεροι το πετυχαίνουν καλύτερα από τους νέους. Τον εαυτό του περίπου υποδύθηκε και ο μικρός ήρωας της Όλγας Μαλέα. «Ήταν κοντά στον χαρακτήρα του γιατί ήταν και ο ίδιος Αμερικανός που ήρθε στην Ελλάδα», ανέφερε η κ. Μαλέα, ενώ ο κ. Aguilera επεσήμανε ότι «οι περισσότεροι ηθοποιοί και κυρίως οι ερασιτέχνες και τα παιδιά είναι πολύ καλύτεροι στις πρώτες λήψεις». «Οι πρώτες λήψεις είναι πιο αυθόρμητες», συμφώνησε ο κ. Βρεττός και διευκρίνησε ότι προκειμένου να βάλει τους ηθοποιούς στο «πετσί του ρόλου», στα συναισθήματα του ρόλου, προσπαθεί να χρησιμοποιεί καταστάσεις που τους έχουν συμβεί ήδη πραγματικά. Η κ. Babinska προτιμά να κάνει όλη την προεργασία, να συζητάει διεξοδικά με τους ηθοποιούς της προτού ξεκινήσει το γύρισμα. Αντίθετα ο κ. Aguilera προτιμάει να μην γνωρίζουν οι ηθοποιοί τι θέλει από αυτούς «γιατί τότε δεν θα ζουν τον ρόλο αλλά θα τον υποδύονται». Η κ. Μαλέα από την πλευρά της δίνει αρχικά το σενάριο στους ηθοποιούς, προκειμένου να το διαβάσουν, αλλά και να το συζητήσουν μαζί της. «Για μένα είναι σημαντικό οι ηθοποιοί να καταλάβουν τους χαρακτήρες, να κάνουν το κείμενο δικό τους», υποστήριξε.
Τέλος, η κ. Κόντις θέλησε να μάθει πόσο σημαντικό είναι για ένα σκηνοθέτη να είναι και ηθοποιός ταυτόχρονα. Ο κ. De la Pena αν και δεν παίζει στην ταινία ανέφερε ότι έχει παρακολουθήσει πολλά εργαστήρια υποκριτικής, ενώ ο κ. Βρεττός τόνισε ότι δεν μπορεί να παίξει γιατί είναι πολύ ντροπαλός. Από τη μεριά του ο κ. Aguilera είπε ότι θα το έβρισκε ενδιαφέρον αλλά δεν το κάνει γιατί δεν μπορεί, ενώ η κ. Babinska ήταν ηθοποιός στο παρελθόν, αλλά εδώ και λίγα χρόνια έκανε στροφή στη σκηνοθεσία. «Ήταν μια πολύ χρήσιμη εμπειρία αλλά τώρα ξέρω ότι θέλω να είμαι σκηνοθέτης, δεν μπορώ να παίξω», σχολίασε.