48ο ΦΚΘ: ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ

48ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
16-25 Νοεμβρίου 2007
 
 
ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ
 ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ
 
 
Στην αίθουσα Παύλος Ζάννας πραγματοποιήθηκε την Τρίτη το απόγευμα στο πλαίσιο του 48ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και σε συνεργασία με την Τέχνη Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία, τιμητική εκδήλωση στη μνήμη του Ίνγκμαν Μπέργκμαν. Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν η Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δέσποινα Μουζάκη, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Balkan Fund Χριστίνα Kallas-Καλογεροπούλου και η Πρόεδρος της Τέχνης Μακεδονικής Εταιρείας και Αντιπρύτανης του ΑΠΘ, Αθανασία Τσατσάκου.
Η κ. Τσατσάκου προλόγισε την εκδήλωση λέγοντας χαρακτηριστικά, πως φέτος σε συνεργασία με το Φεστιβάλ αποφασίστηκε να γίνουν 2 αφιερώματα σε δύο σπουδαίους σκηνοθέτες, που έφυγαν από τη ζωή πρόσφατα, τον Ίνγκμαν Μπέργκμαν και τον Μικελάντζελο Αντονιόνι. «Ήταν Οκτώβρης του 1955 τότε που το συμβούλιο της κινηματογραφικής λέσχης Αθηνών, ύστερα από συντονισμένες ενέργειες των αειμνήστων Παύλου Ζάννα και Δήμου Πολίτη, Προέδρου και μέλους του διοικητικού συμβουλίου της Τέχνης, ενέκριναν παμψηφεί την ίδρυση της κινηματογραφικής λέσχης Θεσσαλονίκης, αναθέτοντας την λειτουργία της στην «Τέχνη»», είπε η κ. Τσατσάκου και συνέχισε: «Η λέσχη στη συνέχεια παρέδωσε τη σκυτάλη στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και φτάσαμε στο σημερινό πλούτο προβολών, που φυσικά έχει ως στόχο να μας εξοικειώσει με τις καινούριες τάσεις στο χώρο. Και ταυτόχρονα έχει καθιερωθεί μια σειρά αφιερωμάτων, που κάνουμε ακριβώς χάρη στην ύπαρξη των αρχείων». Στη συνέχεια ανέφερε ότι τα αρχεία πρέπει να αποκτήσουν μια τέτοια δυναμική, ώστε να μετατραπούν από παράγοντες διατήρησης μιας πολιτιστικής κληρονομιάς, σε σκαπανείς αξιοποίησης της. «Από θήκες τεκμηρίων του παρελθόντος, σε ορμητήρια κριτικής σκέψης», συμπλήρωσε. Όσον αφορά στον χώρο του κινηματογράφου η κ. Τσατσάκου υπογράμμισε ότι «οραματιζόμαστε έναν τύπο ποιοτικής «κινηματογραφοφιλίας», καταδεικνύοντας πως μόνο με την ύπαρξη αυτών των αρχείων, οι προηγούμενες εκτιμήσεις μπορούν να δοκιμάζονται στο χρόνο».
Μιλώντας για τον Μπέργκμαν, η κ. Τσατσάκου είπε ότι πρόκειται για έναν μεγάλο δημιουργό, το έργο του οποίου είναι βαθύτατα φιλοσοφικό. Θίγει μεγάλα υπαρξιακά ζητήματα, όπως η ζωή, ο θάνατος, η ύπαρξη του Θεού, η ελευθερία της βούλησης.  
Η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δέσποινα Μουζάκη, μιλώντας για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, τόνισε ότι πρόκειται για έναν από τους σπουδαιότερους κινηματογραφιστές του παγκόσμιου στερεώματος. «Σήμερα σ’ αυτήν την εκδήλωση μνήμης και αναγνώρισης τιμάμε έναν καλλιτέχνη σπάνιας διορατικότητας», είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν έφυγε από κοντά μας, όμως το ίχνος που άφησε πίσω του στο παγκόσμιο κινηματογραφικό τοπίο, είναι τόσο σημαντικό και τόσο βαθύ, που ποτέ κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως είναι απών. Πρόκειται για έναν καλλιτέχνη, που το έργο του είναι γεμάτο ιδέες και βαθιές αλήθειες για την ανθρώπινη ύπαρξη, θέτοντας ουσιώδη φιλοσοφικά ζητήματα. Το έργο του αγαπήθηκε από την καρδιά, προβλημάτισε το πνεύμα, άγγιξε και θεράπευσε την ψυχή ενός κοινού, που δε γνωρίζει σύνορα, ηλικιακούς ή κοινωνικούς περιορισμούς. Ελάχιστοι κινηματογραφιστές έχουν κατορθώσει να αποδώσουν με τόσο μεστό και συνάμα κατανοητό τρόπο τόσο βαθιές και ουσιώδεις σκέψεις, όπως ο Μπέργκμαν. Το έργο του συνεχίζει να δίνει έμπνευση σε δεκάδες δημιουργούς σ’ ολόκληρο τον πλανήτη να ακολουθήσουν το μοναδικό κινηματογραφικό δρόμο, ενός δημιουργού που υπήρξε, πολύ απλά ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες, που γνώρισε ποτέ το παγκόσμιο σινεμά».
«Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν άλλαξε το πρόσωπο του παγκόσμιου κινηματογράφου, λένε πολλοί. Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης ταινιών, όπως «Persona» «Χαμόγελα καλοκαιρινής νύχτας», «Η έβδομη σφραγίδα», «Άγριες φράουλες», «Η φυγή των παρθένων», «Κραυγές και ψίθυροι» και πολλών άλλων, πέθανε μια Δευτέρα του 2007 στα 89 του χρόνια σ’ ένα απομονωμένο σουηδικό νησί, όπου ζούσε, και όπου είχε τοποθετήσει και διάφορες ιστορίες που είχαν βγει από τη φαντασία του. Ο φυσικός του θάνατος μας θλίβει, ίσως γιατί ήταν ο τελευταίος επιζήσας των τεσσάρων θρυλικών σεναριογράφων και σκηνοθετών, που δημιούργησαν και καθόρισαν το λεγόμενο σινεμά του δημιουργού, στα χρόνια μετά το Β’ Παγκόσμιο πόλεμο. Μετά τους Φεντερίκο Φελίνι, Ακίρα Κουροσάβα και Φρανσουά Τριφό, αποχαιρετούμε τώρα και τον Μπέργκμαν», είπε η κ. Καλογεροπούλου.