48o ΦΚΘ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΝΑΕ ΚΑΡΑΝΦΙΛ

48ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
16-25 Νοεμβρίου 2007
 
 
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
 ΝΑΕ ΚΑΡΑΝΦΙΛ
 
 
Συνέντευξη τύπου του Ρουμάνου σκηνοθέτη Νάε Κάρανφιλ πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου στην Αποθήκη Γ΄ στο Λιμάνι στο πλαίσιο του αφιερώματος στο έργο του ξεχωριστού σκηνοθέτη που οργανώνει το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια του 48ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο Νάε Καρανφίλ βρέθηκε στο πάνελ, μαζί με τον πρόεδρο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Γιώργο Χωραφά και τον υπεύθυνο του προγράμματος Ματιές στα Βαλκάνια Δημήτρη Κερκινό.
 
Τη συνέντευξη Τύπου άνοιξε ο Γιώργος Χωραφάς λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ο Ναε Κάρανφιλ ανήκει στο πρώτο κύμα του νέου ρουμάνικου κινηματογράφου, είναι μια ιδιαίτερη φωνή που στις ταινίες του καταφέρνει να περιπλέξει το σουρεαλιστικό με το ρεαλιστικό στη Ρουμανία της αλλαγής και των συγκρούσεων». Το λόγο στη συνέχεια πήρε ο κ. Κερκινός ο οποίος ρώτησε τον σκηνοθέτη για την εμπειρία του σχετικά με την δημιουργία ταινιών στη Ρουμανία. Ο Ναέ Καρανφίλ απάντησε ότι «ο κόσμος στη Ρουμανία ήταν πολύ μπερδεμένος από τις ελευθερίες που απέκτησε ξαφνικά και ο ίδιος ένιωθε μόνος ως σκηνοθέτης καθώς δεν υπήρχε κανένας άλλος νέος δημιουργός μαζί του». Θεωρεί ότι από το 2000 άλλαξε η κατάσταση λόγω μιας ομάδας φιλόδοξων νέων σκηνοθετών που ανέλαβαν να κάνουν ταινίες, αλλά και λόγω της αλλαγής του πολιτικού τοπίου. «Η χώρα μου σταμάτησε να είναι προβληματική, μη πολιτισμένη», επεσήμανε και πρόσθεσε ότι η ένταξη της Ρουμανίας στη Ευρωπαϊκή Ένωση έπαιξε καθοριστικό ρόλο καθώς ο κόσμος άρχισε να ενδιαφέρεται για τα πολιτιστικά δρώμενα και ιδιαίτερα οι νέοι. Αναφορικά με τη νέα γενιά διευκρίνησε ότι έχει πολύ καλές σχέσεις με τους νέους και ήταν ένας από αυτούς που ενέπνευσαν τους νέους κινηματογραφιστές καθώς ήταν «από τους λίγους φάρους του κινηματογραφου στο σκοτεινό ρουμάνικο τοπίο της δεκαετία του ‘90». Ωστόσο ο ίδιος δεν ασπάστηκε τη μοντέρνα οπτική που θέλει οι ταινίες να περιλαμβάνουν κοινωνικό σχόλιο και κριτική. «Εγώ επικεντρώνομαι στην ανθρώπινη φύση», τόνισε ο κ. Καρανφίλ και συνέχισε λέγοντας ότι, όταν ήταν μικρός πήγαινε στον κινηματογράφο όχι για να καταλάβει τη ζωή του αλλά για να ξεφύγει από αυτήν. «Το σινεμά για μένα είναι διασκέδαση».
Γι’ αυτό και το χιούμορ έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις ταινίες του, αν και όπως επεσήμανε ο κ. Κερκινός ο Νάε Κάρανφιλ παρουσιάζει σοβαρά θέματα με ελαφρότητα. «Δουλεύω βασισμένος στο ένστικτό μου», απάντησε ο σκηνοθέτης. «Το χιούμορ για μένα είναι ένα φανταστικό όπλο, ένα επιθετικό όπλο», συνέχισε και πρόσθεσε ότι πάντα πίσω από μια σοβαρή δήλωση υπάρχει το χιούμορ και πίσω από κάθε αστεία στιγμή στις ταινίες βρίσκεται κάτι πικρό. «Για μένα και η ζωή και η Ρουμανία είναι ένα καρναβάλι», είπε χαρακτηριστικά και υποστήριξε ότι ο κόσμος μπορεί να μην είναι ευτυχισμένος, η χώρα να μην είναι δίνει παραδείγματα πολιτισμού ωστόσο έχει χρώμα και ο ίδιος τη βλέπει σαν ένα απέραντο σόου και με αυτόν τον τρόπο εμπνεεται για τις ταινίες του. Επανερχόμενος στο θέμα της κοινωνικής κριτικής στις ταινίες είπε ότι τα μόνα κοινωνικά σχόλια στις ταινίες του, υπάρχουν για να γίνει πιστευτή η πραγματικότητα. Ωστόσο αναγνωρίζει τη δυσκολία διάκρισης της ανθρώπινης φύσης από την κοινωνική κριτική. «Δεν τα διαχωρίζω, αλλά στόχος μου είναι να μην κάνω μια δημοσιογραφική κριτική ώστε οι ταινίες μου να είναι διαχρονικές», τόνισε. Πρόσθεσε ακόμη ότι μια ταινία για κάποιον πολιτικό μετά από πολλά χρόνια δεν θα έχει νόημα «ούτε και θα θυμάται ο κόσμος τι είχε γίνει τότε».
Αναφορικά με τη συνεργασία του με το γαλλικό κράτος ο κ. Καρανφίλ υποστήριξε ότι η Γαλλία είναι ιδανικό μέρος για συμπαραγωγές καθώς υπάρχουν ελεύθερα προγράμματα, αλλά και γενναιοδωρία σε ξένες παραγωγές καθώς υπάρχει μεγάλη περιέργεια για τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Διαχώρισε επίσης τον εμπορικό κινηματογράφο του Χόλιγουντ με τον δημιουργικό κινηματογράφο «αυτόν που παρακολουθούμε στα Φεστιβάλ» αλλά δεν παρέλειψε να πει ότι ο ίδιος αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο μεταίχμιο των δύο. «Είναι καλό που σε προηγούμενες δεκαετίες οι αμερικανοί κινηματογραφιστές δανείστηκαν από τους ευρωπαίους και το αντίθετο», υποστήριξε.
Όσον αφορά την τελευταία του ταινία Τα υπόλοιπα είναι σιωπή, τίτλος που προέρχεται από τα τελευταία λόγια του σεξπιρικού Άμλετ, τόνισε ότι είναι μια ιστορία που ξεκίνησε 20 χρόνια πριν όταν έφυγε από τη Ρουμανία και κατάλαβε ότι δεν θα ξαναγύριζε εύκολα σ’ αυτή. «Προσπάθησα να βρω παραγωγό αλλά ήταν δύσκολο. Με θεωρούσαν πολύ νέο για να ολοκληρώσω αυτό το έργο». Λύση δόθηκε δύο χρόνια πριν, από έναν φίλο του ρουμάνο παραγωγό που σκέφτηκε να βρουν αποκλειστικά ρουμανική χρηματοδότηση για την ταινία. «Είναι πολύ προσωπική ταινία παρόλο που μοιάζει επική», ανέφερε ο κ. Κάρανφιλ.