10ο ΦΝΘ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ: LOVE AND SEX IN CHINA - DIVORCE ALBANIAN STYLE - ETEL ADNAN: ΕΞΟΡΙΣΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ

10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
7-16 Μαρτίου 2008

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟY

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
LOVE AND SEX IN CHINA – DIVORCE ALBANIAN STYLE – ETEL ADNAN: ΕΞΟΡΙΣΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ



Συνέντευξη τύπου έδωσαν το Σάββατο 15 Μαρτίου στο Πράσινο Δωμάτιο του Ολύμπιον οι σκηνοθέτιδες Annamaria Gallone (Love and sex in China), Adela Peeva (Divorce Albanian style) και Βουβούλα Σκούρα (Etel Adnan: Εξόριστες λέξεις).

Το Love and sex in China ακολουθεί την Γιανγκ Λι, μια νεαρή Κινέζα που προσπαθεί να διαχειρισθεί την κρίση που περνά ο γάμος της, στην περιπλάνησή της στις συναρπαστικές αντιθέσεις μιας χώρας που αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Η σκηνοθέτις Annamaria Gallone δήλωσε ενθουσιασμένη που η ταινία της κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης. «Αυτό που με ενδιέφερε να δείξω ήταν τα έντονα συναισθήματα που προκαλούν το παιχνίδι της σαγήνης και η ένταση του πάθους», σημείωσε η σκηνοθέτις και συμπλήρωσε ότι εκείνο που τη δυσκόλεψε περισσότερο στα γυρίσματα στην Κίνα, ήταν το γεγονός ότι οι άνθρωποι εκεί δυσκολεύονταν να ανοιχτούν και να μιλήσουν για τα συναισθήματα τους. Σχολιάζοντας το κατά πόσο έχουν αλλάξει οι σχέσεις των ανθρώπων στις μέρες μας η A. Gallone είπε: «Νομίζω ότι οι άνθρωποι τρέχουν πάρα πολύ να τα προλάβουν όλα και δεν έχουν ελεύθερο χρόνο για τον έρωτα». Στη συνέχεια αποκάλυψε πως θα προτιμούσε να αλλάξει τον τίτλο της ταινίας και να την ονομάσει Το Φεγγάρι και ο Άνεμος διαρκούν για πάντα, φράση που ο Κινέζος αυτοκράτορας έκανε τατουάζ στο σώμα των γυναικών που είχε στο χαρέμι του. Μιλώντας για τις γυναίκες δημιουργούς ντοκιμαντέρ η A. Gallone επεσήμανε πως αυτό που τις διαφοροποιεί από τους άντρες συναδέλφους τους είναι η διαφορετική οπτική που έχουν για τα πράγματα, η οποία πηγάζει τόσο από τη γυναικεία φύση τους, όσο και από το βαθύτερο δέσιμο που καταφέρνουν να δημιουργούν με τους χαρακτήρες των ταινιών τους.

Με την ταινία Etel Adnan: Εξόριστες λέξεις η Βουβούλα Σκούρα συνθέτει το πορτρέτο μιας ξεχωριστής προσωπικότητας, της Ελληνοσύριας ποιήτριας και ζωγράφου Ετέλ Αντνάν. «Η Ετέλ Αντνάν είναι εξαιρετικά ευφυής και έχει έναν απερίγραπτο συναισθηματικό κόσμο», είπε η σκηνοθέτις μιλώντας για την “ηρωίδα” της και συμπλήρωσε: «Το πιο σημαντικό σ’ αυτήν την ταινία είναι ο αντιδογματικός χαρακτήρας των απόψεων της Ετέλ». Σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες δημιουργοί στο χώρο του ντοκιμαντέρ η κ. Σκούρα είπε: «Ζω σε μια δημοκρατική χώρα, μεγάλωσα σε μια δημοκρατική οικογένεια και κάνω ότι θέλω να κάνω. Αφήνοντας απ’ έξω τις δυσκολίες χρηματοδότησης, που ισχύουν για όλους, θεωρώ ότι οι γυναίκες απλά κατασκευάζουμε τα πράγματα με περισσότερη ευαισθησία».

Η Adela Peeva είπε πως βρήκε το θέμα της ταινίας της όταν, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας άλλης ταινίας στην Κορυτσά της Αλβανίας, την πλησίασε ένας άντρας και της εκμυστηρεύτηκε την ιστορία του. Το Divorce Albanian style αποκαλύπτει την εμπειρία χιλιάδων οικογενειών, που αναγκάστηκαν να χωρίσουν κάτω από την πίεση του καθεστώτος του Χότζα. Οι Αλβανοί που ήταν παντρεμένοι με αλλοδαπές γυναίκες υποχρεώνονταν από το κράτος να χωρίσουν, ενώ στη συνέχεια εκείνες απελαύνονταν. «Ένας από τους 3 “πρωταγωνιστές” της ταινίας μου είχε να δει το παιδί του 30 χρόνια», είπε χαρακτηριστικά η σκηνοθέτις. Μιλώντας για την εμπιστοσύνη που της έδειξαν οι χαρακτήρες της, η A. Peeva σημείωσε: «Ήταν απλά η κατάλληλη στιγμή για να πουν την ιστορία τους. Ήθελαν να μιλήσουν γιατί ήταν πολλοί οι άνθρωποι που υπέφεραν από αυτήν την ιστορία. Με εμπιστεύτηκαν γιατί δεν έκανα αυτήν την ταινία για να προωθήσω την καριέρα μου, αισθάνθηκαν ότι πραγματικά με ενδιέφερε». Σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες δημιουργοί η A. Peeva είπε ότι μεγάλωσε στη Βουλγαρία και δεν ένιωσε ποτέ να γίνονται διακρίσεις λόγω φύλου, σχολίασε ωστόσο πως δεν έχει γνωρίσει γυναίκες σε υψηλά ιστάμενες θέσεις στο χώρο του κινηματογράφου. Παρατήρησε, τέλος, ότι πιθανότατα ο χώρος του ντοκιμαντέρ χαρακτηρίζεται ως αντρικός γιατί απαιτεί σωματικές αντοχές και σθένος και γιατί είναι πολύ ανταγωνιστικός.