MASTERCLASS ΧΑΡΗΣ ΖΑΜΠΑΡΛΟΥΚΟΣ
Για τη δουλειά του με το φως, τη συνεργασία του με τους σκηνοθέτες αλλά και τη σχέση του με τις νέες τεχνολογίες μίλησε ο αναγνωρισμένος διευθυντής φωτογραφίας Χάρης Ζαμπαρλούκος στο masterclass που παρέδωσε στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, την Κυριακή 15 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο του 49ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στη διάρκεια του masterclass, συντονιστής του οποίου ήταν ο κριτικός κινηματογράφου Γιώργος Κρασσακόπουλος, προβλήθηκε βίντεο με αποσπάσματα από ταινίες στις οποίες έχει συνεργαστεί.
«Έχουμε μαζί μας ένα σπουδαίο συμπατριώτη μας, έναν άνθρωπο που μέσα από τη δουλειά του στο φιλμ Mamma Mia, έκανε το τοπίο του Αιγαίου πιο ελκυστικό. Ο Χάρης Ζαμπαρλούκος γεννημένος στην Κύπρο, πολίτης πλέον του πλανήτη σινεμά, κουβαλάει το ελληνικό φως και το χρησιμοποιεί για να φωτίσει κάποιες από τις πιο εντυπωσιακές ταινίες του Χόλιγουντ. Η ξεχωριστή του ματιά τον καθιέρωσε ως έναν από τους καλύτερους διευθυντές φωτογραφίας των ημερών μας», ανέφερε μεταξύ άλλων σε σύντομο χαιρετισμό της η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δέσποινα Μουζάκη.
O Χάρης Ζαμπαρλούκος πήγε στο Λονδίνο έχοντας το όνειρο να σπουδάσει ζωγραφική, τελικά όμως τον κέρδισε ο κινηματογράφος. «Από την στιγμή που άρχισα να ασχολούμαι με τον κινηματογράφο, δεν άγγιξα μολύβι για να ζωγραφίσω. Με ενδιαφέρει ωστόσο ακόμη στη δουλειά μου περισσότερο η εικαστική πλευρά, από την τεχνική», ανέφερε σχετικά.
Σε ερώτηση για το αν τον αγγίζουν περισσότερο τα τοπία ή τα πρόσωπα, απάντησε πως τον συγκινεί η ανθρώπινη φύση: «Με εμπνέει η ματιά και το πνεύμα των ηθοποιών και αυτό θέλω να αναδείξω στις εικόνες μου. Φροντίζω να δημιουργώ την κατάλληλη ατμόσφαιρα στο γύρισμα, ώστε να νιώθουν άνετα οι ηθοποιοί, να μπορούν να εκφραστούν και αυτό να καθρεφτίζεται στο αποτέλεσμα».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη Roger Michell στην ταινία Enduring Love, που του χάρισε το πρώτο του βραβείο στα Βρετανικά Βραβεία Ανεξάρτητου Κινηματογράφου. «Ήταν δύσκολο, επειδή το 75% του Enduring Love έγινε με περιορισμένο τεχνικό εξοπλισμό. Ο σκηνοθέτης μου ζήτησε να δουλέψω χωρίς πολλά μέσα, προκειμένου να δώσω στην ταινία μια ντοκιμαντερίστικη αίσθηση», πρόσθεσε.
Όντας λάτρης του κλασικού, διευκρίνισε πως δεν τον έχει συνεπάρει η ψηφιακή τεχνολογία: «Οι παλιές ταινίες κρύβουν μια ξεχωριστή μαγεία. Επιλέγω για αυτό το λόγο να δουλεύω με παραδοσιακούς φακούς και φιλμ, πιστεύω ότι είναι καλύτερο το αποτέλεσμα». Με αφορμή το συγκεκριμένο σχόλιο ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Γιώργος Χωραφάς, που παρακολούθησε το masterclass, τον ρώτησε ποια είναι η γνώμη του για την ψηφιακή αποκατάσταση των κλασικών ταινιών. Ο κ. Ζαμπαρλούκος απάντησε πως η συγκεκριμένη εφαρμογή των νέων τεχνολογιών τον βρίσκει απόλυτα σύμφωνο, καθώς συμβάλει θετικά στην επαφή των νεότερων θεατών με την ιστορία του σινεμά.
Σχετικά με τη συνεργασία του με τη Phyllida Lloyd, σκηνοθέτρια του Mamma Mia, ο Χάρης Ζαμπαρλούκος, ανέφερε πως ανέπτυξαν μια εποικοδομητική σχέση μαθητή και δασκάλου. «H Phyllida δεν είχε κινηματογραφική εμπειρία, καθώς ασχολείται με την σκηνοθεσία στο θέατρο και την όπερα, είχε όμως δουλέψει εννέα ολόκληρα χρόνια στο θεατρικό Mamma Mia. Συνεπώς εγώ της εξήγησα κάποια πράγματα για τον κινηματογράφο, ενώ εκείνη μου μετέδωσε τις γνώσεις της στο μιούζικαλ».
Κλείνοντας την κουβέντα, ο κ. Ζαμπαρλούκος αναφέρθηκε στις δυσκολίες του επαγγέλματός του και είπε πως ο ίδιος τις αντιπαρέρχεται αντλώντας δύναμη από την αγάπη του για το σινεμά: «Μέχρι να αναλάβω τη διεύθυνση φωτογραφίας στο σινεμά πέρασα από διάφορες θέσεις - στην αρχή εργάστηκα ως μακενίστας, ηλεκτρολόγος, βοηθός διευθυντή φωτογραφίας - και ήμουν ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος. Αγαπώ τη δουλειά μου και την κάνω με όρεξη, χωρίς εγωισμούς».