ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΑΚΕΣΙ ΚΙΤΑΝΟ
Για την έννοια της τέχνης, τη σύνδεση της με τον κόσμο της οικονομίας και του marketing, αλλά και τους συμβολισμούς που περιέχονται στην τελευταία του ταινία Ο Αχιλλέας και η χελώνα, μίλησε ο Ιάπωνας ηθοποιός και σκηνοθέτης Τακέσι Κιτάνο, στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου στην Αποθήκη Γ’, στο Λιμάνι.
Η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δέσποινα Μουζάκη χαρακτήρισε τον Τακέσι Κιτάνο ως γνήσιο κινηματογραφιστή και πρόσθεσε: «Βρίσκεται σε μια πορεία συνεχούς εξέλιξης και επαναπροσδιορισμού. Διανύει την πιο δημιουργική φάση της καριέρας του και συμπυκνώνει τη δική του άποψη για τη ζωή και την τέχνη. Στην τελευταία του ταινία ολοκληρώνει την τριλογία του με θέμα τη διαδικασία της δημιουργίας και μετατρέπει την ιδέα της αποτυχίας σε ακόμη μια επιτυχημένη ιστορία».
Τον λόγο πήρε αμέσως μετά ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Γιώργος Χωραφάς, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Ο Τακέσι Κιτάνο είναι για μένα ο απόλυτος δάσκαλος. Είναι ένας πραγματικός σταρ, ο οποίος αντί να πουλά το ίδιο προϊόν σε νέα συσκευασία, βρίσκει να κάνει κάτι νέο αιφνιδιάζοντάς μας».
Μιλώντας για την νέα του ταινία, Ο Αχιλλέας και η Χελώνα, ο Τακέσι Κιτάνο αναφέρθηκε στο συμβολισμό του παράδοξου του Ζήνωνα και στη μάταια προσπάθεια του ήρωα του να αγγίξει την επιτυχία και την αναγνώριση. «Το παράδοξο του Ζήνωνα δεν αναφέρεται μόνο στην τέχνη, αλλά και στις ανθρώπινες σχέσεις και τα διλήμματα που αντιμετωπίζουμε στην καθημερινότητα μας. Η σχέση του Αχιλλέα και της χελώνας παραπέμπει στη σχέση ανάμεσα στο να επιδίδεσαι σε μια ανούσια αναζήτηση, αντί να εκτιμάς αυτό που πραγματικά μπορείς να αποκτήσεις στη ζωή. Αυτό εφαρμόζεται και στον κινηματογράφο. Αν μόνο θεωρητικολογείς για τον κινηματογράφο χωρίς να έχεις πατήσει το πόδι σου στο πλατό, αντιμετωπίζεις ανάλογες καταστάσεις», σημείωσε ο Τακέσι Κιτάνο.
Στην ερώτηση εάν μετά την ολοκλήρωση της τριλογίας του πάνω στην καλλιτεχνική δημιουργία (Takeshi's, Glory to the Filmmaker, Ο Αχιλλέας και η Χελώνα), βρήκε τις απαντήσεις που έψαχνε, ο Ιάπωνας σκηνοθέτης σχολίασε: «Στην πορεία των πραγμάτων μπορεί να γίνεις άπληστος και να ζητάς περισσότερα. Μέσα από την ταινία, Ο Αχιλλέας και η χελώνα, κατάλαβα ότι μου είναι αρκετή η συμμετοχή σε αυτή την «απασχόληση πολυτελείας» που λέγεται τέχνη. Η αναγνώριση από τους κριτικούς έρχεται δεύτερη, η διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας είναι αυτή που έχει σημασία».
Στη συνέχεια ο Τακέσι Κιτάνο εξέφρασε την ανησυχία του για την σημερινή εμπορευματοποίηση της τέχνης: «Σήμερα η αξία ενός έργου τέχνης “κατασκευάζεται” από τη διαφήμιση, το marketing και γενικότερα την προβολή του στην παγκόσμια αγορά», επεσήμανε ο δημιουργός. Σε ερώτηση αναφορικά με την παραγωγή και την προώθηση των δικών του ταινιών, το λόγο πήρε ο παραγωγός του Τακέσι Κιτάνο, Μασαγιούκι Μόρι, ο οποίος τόνισε: «Το σημαντικό για εμάς είναι η διαμόρφωση ενός ιδανικού περιβάλλοντος για τον καλλιτέχνη. Συμφωνούμε ότι πρέπει να έχουμε κέρδη από την παραγωγή μιας ταινίας, αλλά παράλληλα σεβόμαστε αυτό που θέλει ο κινηματογραφιστής».
Σχολιάζοντας την κατάσταση που παρουσιάζει η ιαπωνική τηλεόραση, ο Τακέσι Κιτάνο παραδέχτηκε ότι του αναλογεί ένα σημαντικό μερίδιο ευθύνης: «Η κατάσταση στην ιαπωνική τηλεόραση είναι πολύ άσχημη. Σε αντίθεση με τα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα του εξωτερικού, τα ιαπωνικά κανάλια δεν ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν καινούργια προγράμματα. Αναπαράγουν παρόμοια προϊόντα εδώ και χρόνια. Στενοχωριέμαι διότι έχω και εγώ ευθύνη. Το τηλεοπτικό πρόγραμμα Το Κάστρο του Τακέσι ίσως λειτούργησε ως πρότυπο για τα σημερινά προγράμματα ποικίλης ύλης. Δεν διαμαρτύρομαι για την κατάσταση της ιαπωνικής τηλεόρασης, διότι ξεκίνησε εν μέρει από τα δικά μου προγράμματα».