To 4ο Διεθνές Συνέδριο Ντοκιμαντέρ EDN πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 13 Μαρτίου 2012, στην αίθουσα του ΙΕΚ ΑΚΜΗ, στο πλαίσιο του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και της Αγοράς Ντοκιμαντέρ της διοργάνωσης. Το συνέδριο διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ντοκιμαντέρ (EDN) και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Τα πρώτα λεπτά ενός ντοκιμαντέρ, τα οποία είναι καθοριστικά για την περαιτέρω πορεία και επιτυχία του, τόσο όσον αφορά στην παρουσίασή του σε επαγγελματίες του χώρου, όσο και στην επαφή του με τους θεατές, ήταν η βασική θεματική του συνεδρίου, το οποίο έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα και απευθύνεται σε έλληνες και ξένους σκηνοθέτες και παραγωγούς που δίνουν το παρών στο 14ο ΦΝΘ. Στο πάνελ του συνεδρίου συμμετείχαν ο διανομέας Γιαν Ρόφεκαμπ / Jan Rofekamp (Films Transit, Καναδάς) και ο Όβε Ρίσε Γιένσεν / Ove Rishoj Jensen (εκπρόσωπος EDN).
«Είτε ο στόχος είναι το ευρύ κοινό είτε επαγγελματίες του χώρου, τα πρώτα λεπτά μιας ταινίας είναι τα πιο σημαντικά. Αν δεν κερδίσετε την προσοχή των θεατών σας στα πρώτα λεπτά, το πιθανότερο είναι να μην δουν την ταινία σας. Η κεντρική ιδέα είναι όχι να σας διδάξουμε, αλλά να σας εμπνεύσουμε επάνω σε αυτό», ανέφερε κατά την έναρξη του συνεδρίου ο Όβε Ρίσε Γιένσεν.
Από την πλευρά του, ο Γιαν Ρόφεκαμπ τόνισε χαρακτηριστικά ότι «η σεκάνς της έναρξης είναι ένα από τα βασικότερα στοιχεία που θα καθορίσουν εάν η ταινία θα πωληθεί σε κάποιον αγοραστή, είτε από τον κινηματογράφο είτε από τηλεοπτικό κανάλι. Πολύ συχνά οι αγοραστές βλέπουν την ταινία με δικούς τους screeners, χωρίς να είναι παρόντες εκπρόσωποι του δημιουργού για να εξηγήσουν τι είναι αυτό που παρουσιάζεται. Επομένως, αυτό που παρακολουθούν πρέπει από τα πρώτα λεπτά να τραβήξει την προσοχή τους». Οι δύο ομιλητές επεσήμαναν ότι δεν υπάρχει κάποια «συνταγή» κατάλληλη για όλα τα ντοκιμαντέρ. Η εισαγωγή του καθενός, εξαρτάται από το είδος της ταινίας, όπως για παράδειγμα από το εάν είναι ιστορική και χρησιμοποιεί αρχειακό υλικό, εάν παρουσιάζει μια προσωπική ιστορία σε συγκεκριμένες σκηνές, από τον ίδιο τον δημιουργό της, αλλά και από το εάν το κοινό στο οποίο στοχεύει είναι αυτό της τηλεόρασης ή του κινηματογράφου. «Στην πρώτη περίπτωση, οι αγοραστές επιθυμούν μια έναρξη που να τραβάει αμέσως την προσοχή και να εισάγει τον θεατή γρήγορα στο θέμα, αφού τέτοια είναι η φύση του μέσου. Αντιθέτως, στον κινηματογράφο, οι θεατές έχουν μεγαλύτερη υπομονή» σχολίασε ο κ. Ρόφεκαμπ.
Στη συνέχεια του συνεδρίου, οι δύο ομιλητές παρουσίασαν στους παρευρισκόμενους μικρά αποσπάσματα από διαφορετικά είδη ντοκιμαντέρ, βάσει των οποίων ανέλυσαν σε κάθε περίπτωση συγκεκριμένα στοιχεία που κάνουν ελκυστική την έναρξη του ντοκιμαντέρ. Παράλληλα, αναφέρθηκαν και στις λύσεις που βρήκαν οι δημιουργοί των ταινιών αυτών προκειμένου να κάνουν την έναρξη ενδιαφέρουσα και να τραβήξουν την προσοχή του κοινού.
Να σημειωθεί ότι την Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012 στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ (ώρα 10.00-11.30) θα διεξαχθεί το masterclass «Ιστορίες ντοκιμαντέρ στα Νέα Μέσα» / «Documentary Stories in New Media», με εισηγήτρια την παραγωγό transmedia Asta Wellejus. Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Docs in Thessaloniki Pitching Forum 2012 του 14ου ΦΝΘ, μια συν-διοργάνωση του EDN και του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.