Τα Μυστικά της Αγοράς / Market Talks, μια καινοτομία της Αγοράς Ντοκιμαντέρ του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συνεχίστηκε την Τετάρτη 14 Μαρτίου 2012, στην αίθουσα Excelsior του Electra Palace, στο πλαίσιο του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με κεντρικό ομιλητή τον διανομέα Γιαν Ρόφεκαμπ / Jan Rofekamp (Films Transit, Καναδάς).
Η δράση, η οποία αποτελεί έναν πολύτιμο πρακτικό οδηγό για ντοκιμαντερίστες, θα διαρκέσει ως την Παρασκευή 16/3.
Βασικός θεματικός άξονας της ομιλίας του κ. Ρόφεκαμπ, ήταν η διαδικασία των πωλήσεων και της διανομής στο χώρο του ντοκιμαντέρ. Όπως σημείωσε στην έναρξη της εκδήλωσης, ο ίδιος ενδιαφέρεται για ταινίες με θέματα πολιτικά και κοινωνικά, «θέματα που έχουν μικρή διάρκεια ζωής, καθώς τα ξεπερνά η επικαιρότητα», όπως είπε. Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι μεγαλύτερη «αντοχή» στο χρόνο έχουν τα ντοκιμαντέρ με θέμα βιογραφίες ή καλλιτέχνες, καθώς και όσα έχουν πολιτιστικό περιεχόμενο. «Αυτές οι ταινίες μπορεί να είναι στον κατάλογό μας για χρόνια και να συνεχίζουν να πουλάνε», υπογράμμισε.
Απαντώντας στο ερώτημα «πότε είναι η καλύτερη στιγμή να προσεγγίσει ένας δημιουργός έναν ατζέντη» ο κ. Ρόφεκαμπ επεσήμανε: «Αυτό θεωρώ πως είναι καλύτερα να γίνει προς το τελείωμα της ταινίας, γιατί προσωπικά τοποθετώ στον ‘’κατάλογό’’ μου τις ταινίες που καταφέρνουν να με ενθουσιάσουν από την περίληψη. Εάν διαβάσω τη σύνοψη, μπορώ να αποφασίσω αν με ενθουσίασε όσο και τον δημιουργό, έτσι ώστε να το παρουσιάσω με τον ίδιο ενθουσιασμό στον υποψήφιο αγοραστή. Πολλοί πουλάνε ό,τι πουλάει, όμως για εμένα μετράει το εάν το θέμα είναι σημαντικό. Όσες φορές ξεκίνησα με τη λογική ‘’λίγα χρήματα εύκολα και γρήγορα’’, αποδείχθηκε λάθος, γι’ αυτό λοιπόν και επιμένω σε θέματα που με ενδιαφέρουν».
Όσον αφορά στις αγορές όπου στοχεύει ένας ατζέντης, ο κ. Ρόφεκαμπ τόνισε: «Αυτό εξαρτάται από την ταινία. Υπάρχουν διαφόρων ειδών αγορές, από τους κινηματογράφους και τα κανάλια εκπομπής προγράμματος, μέχρι τα φεστιβάλ. Η μισή δουλειά γίνεται κατά την παρουσίαση της ταινίας σε τέσσερις ετήσιες φεστιβαλικές συναντήσεις. Όσοι πρέπει να δουν το φιλμ - διανομείς, υποψήφιοι πελάτες, εκπρόσωποι ΜΜΕ και φεστιβάλ - συμμετέχουν σε αυτές. Πρόκειται για το φεστιβάλ Σάντανς τον Ιανουάριο, το φεστιβάλ Βερολίνου ένα μήνα μετά, ακολουθεί το Τορόντο όπου συμμετέχουν διεθνείς διανομείς, καθώς και το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ, όπου συναντάμε έναν τεράστιο αριθμό ντοκιμαντεριστών και πολλούς διανομείς. Εκτός από αυτά, υπάρχουν 50-60 φεστιβάλ πρώτης προτεραιότητας, όπως αυτά της Θεσσαλονίκης, της Στοκχόλμης, του Ελσίνκι, της Λυών και του Σίδνεϊ, μεταξύ άλλων, τα οποία ξεχωρίζουν ανάμεσα σε μια λίστα με πάνω από 2800 φεστιβάλ». Ο κ. Ρόφεκαμπ επεσήμανε, επίσης: «Αναμφισβήτητα, λαμβάνοντας μέρος σε εδραιωμένα φεστιβάλ, ένας ντοκιμαντερίστας αυξάνει τις πιθανότητες να βρει αγοραστές. Εάν ένας αγοραστής βλέπει μια ταινία να προβάλλεται σε πολλά φεστιβάλ πρώτης προτεραιότητας, δείχνει ενδιαφέρον για αυτή». Ο ίδιος τόνισε ότι τα ντοκιμαντέρ με θεματικές όπως η οικολογία ή τα ανθρώπινα δικαιώματα, μπορούν να βρουν το δρόμο τους προς τις αίθουσες προβολής ή τα τηλεοπτικά κανάλια, μέσα από την παρουσίασή τους σε θεματικά φεστιβάλ, που απευθύνονται σε πελάτες με ανάλογη εξειδίκευση. «Στα φεστιβάλ, βλέπουν τις ταινίες χιλιάδες θεατές, ενώ επίσης τα επισκέπτονται πολλοί αγοραστές, γι’ αυτό και είναι καλό να γίνονται πιο στοχευμένες συναντήσεις», πρόσθεσε ο ίδιος.
Το ποιος θα αγοράσει την ταινία σχετίζεται και με το εάν το ντοκιμαντέρ απευθύνεται σε κινηματογραφικό ή τηλεοπτικό κοινό ή εάν στοχεύει στην αγορά του DVD. «Πολύ λίγες ταινίες φτάνουν στις κινηματογραφικές αίθουσες, εκτός από ορισμένες χώρες που έχουν παράδοση σε αυτόν το τομέα. Σε αρκετές χώρες, πάντως, όπου τα ντοκιμαντέρ προβάλλονται στην τηλεόραση, οι θεατές δεν πάνε στον κινηματογράφο» παρατήρησε ο κ. Ρόφεκαμπ. Τα τελευταία χρόνια, βέβαια, αναπτύσσεται και ένα ακόμη κανάλι διανομής, το διαδίκτυο. «Στο διαδίκτυο δεν υπάρχουν τα εμπόδια που υφίστανται στα παραδοσιακά μέσα, τα οποία δυσκολεύουν το δρόμο μιας ταινίας προς την αγορά. Υπάρχει τεράστιος αριθμός εταιρειών και πρέπει κανείς να είναι πολύ προσεκτικός σε ποια εταιρεία θα δώσει την ταινία του», επεσήμανε ο κ. Ρόφεκαμπ.
Στη συζήτηση ανέκυψε και το φαινόμενο διανομής DVD δωρεάν, με τις κυριακάτικες εκδόσεις των εφημερίδων. «Τις καλές ημέρες του Τύπου, τα χρήματα ήταν καλά και οι ταινίες αποκτούσαν μια δεύτερη ζωή» σημείωσε σχετικά ο κ. Ρόφεκαμπ, δίνοντας ως παράδειγμα τις ελληνικές εφημερίδες, οι οποίες όμως διένεμαν ως επί τω πλείστον ταινίες μυθοπλασίας και όχι ντοκιμαντέρ. Μια επίσης ενδιαφέρουσα παρατήρηση που έκανε στο πλαίσιο των Market Talks, ο κ. Ρόφεκαμπ ήταν ότι μετά την 11η Σεπτεμβρίου το ενδιαφέρον για ευρωπαϊκές ταινίες έπεσε κατακόρυφα στις ΗΠΑ, ενώ κάτι αντίστοιχο συνέβη και στη Γηραιά Ήπειρο. Επίσης, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, οι αγοραστές προτιμούν τις εγχώριες παραγωγές, όταν πρόκειται για κοινωνικές θεματικές, έτσι ώστε οι θεατές ή οι τηλεθεατές να μπορούν να ταυτιστούν πιο εύκολα με το θέμα.
Τα Market Talks διεξάγονται καθημερινά 17:30-18:00, στην αίθουσα Excelsior του Electra Palace, μέχρι την Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012.