Στο πλαίσιο του 15ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013 στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος του Μουσείου Κινηματογράφου-Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, η παρουσίαση του βιβλίου «Αναζητώντας τον Κ», της αυτοβιογραφίας του Ντίνου Κατσουρίδη.
Τη βιβλιοπαρουσίαση πραγματοποίησε ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, παρουσία της σκηνοθέτιδας και συντρόφου του Ντίνου Κατσουρίδη Ισαβέλλας Μαυράκη, καθώς και της κόρης του, παραγωγού Σίβυλλας Κατσουρίδη. Στην εκδήλωση μίλησε ο σκηνοθέτης Περικλής Χούρσογλου, ενώ ο ηθοποιός Δημήτρης Κοτζιάς διάβασε αποσπάσματα από το βιβλίο. Έπειτα, ακολούθησε η προβολή του ντοκιμαντέρ Ντίνος Κατσουρίδης: Mια ζωή σαν σινεμά της Ισαβέλλας Μαυράκη, στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη.
«Κάθε φορά που μιλάω για τον Ντίνο Κατσουρίδη, θυμάμαι την ταινία The Playhouse, όπου ο Μπάστερ Κίτον ενσαρκώνει… όλη την εννεαμέλη ορχήστρα, τον βλέπουμε να παίζει όλα τα όργανα. Κάπως έτσι ήταν και ο Ντίνος: διευθυντής φωτογραφίας, σεναριογράφος, σκηνοθέτης, παραγωγός και ηθοποιός μαζί. Κουβαλούσε και τις μηχανές κι έκανε και το φωτογράφο του πλατό, μεταξύ άλλων. Ήταν τελειομανής, περνούσε ολόκληρα 24ωρα στο μοντάζ. Θυμάμαι ένα καλοκαίρι καθόταν κάτω από την τέντα μας στην παραλία και διάβαζε ένα εγχειρίδιο για το avid. Είμαι σίγουρος ότι στις δώδεκα μέρες των διακοπών, το είχε μάθει απ’ έξω», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης. Όπως συμπλήρωσε ο ίδιος, «ο Ντίνος Κατσουρίδης ήταν ντόμπρος και επαναστάτης, δεν μασούσε τα λόγια του».
Ο Ντίνος Κατσουρίδης γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1927. Μετά το γυμνάσιο ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει νομικά, όπως ήθελε ο πατέρας του. Ήταν όμως και σινεφίλ –«αντίθετα από τους σκηνοθέτες της εποχής του», όπως παρατήρησε ο κ. Μικελίδης- και άρχισε να τον ελκύει ο κινηματογράφος. Γράφτηκε στη σχολή Σταυράκου, όπου ταυτόχρονα ξεκίνησε να διδάσκει και μοντάζ, ενώ τις δεκαετίες ’50 και ‘60 συνεργάστηκε με τη Φίνος Φιλμ. «Αν και ο Φίνος ήθελε να έχει το final cut, ο Ντίνος με επιμονή και πείσμα τον παραμέρισε κι άρχισε να επιβάλλεται, γιατί είχε κερδίσει την εμπιστοσύνη του. Στον Φίνο ανέπτυξε ο Ντίνος τα ταλέντα του σε κάμερα και μοντάζ. Παραδεχόταν την προσφορά του Φίνου στο ελληνικό σινεμά, αλλά παράλληλα έλεγε ότι δεν είχε σχέση με καλλιτεχνικό κινηματογράφο, ότι τον ενδιέφερε μόνο το εμπόριο», σχολίασε ο κ. Μικελίδης. Κάποια στιγμή ο Κατσουρίδης αποφάσισε να σκηνοθετήσει, αλλά τσακώθηκε με τον Φίνο και έτσι γύρισε αλλού την ταινία Έγκλημα στα παρασκήνια, από το μυθιστόρημα του Γιάννη Μαρή. «Ο Κατσουρίδης ήταν ο πρώτος που τόλμησε να κάνει φιλμ νουάρ στην Ελλάδα. Οι φωτισμοί, η ατμόσφαιρά του, δείχνουν πόσο μελέτησε τον αμερικάνικο κινηματογράφο», ανέφερε ο κ. Μικελίδης. Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι στην καλλιτεχνική πορεία του Ντίνου Κατσουρίδη ήταν η συνεργασία του με τον Θανάση Βέγγο. «Από τις πρώτες ταινίες, ξεχώρισε το ταλέντο του Θανάση και σκηνοθέτησε κάποια από τα καλύτερα φιλμ του μαζί του, όπως το Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση», υπογράμμισε ο κ. Μικελίδης.
Στα χρόνια της δικτατορίας, ο Ντίνος Κατσουρίδης συνεργάστηκε με νέους τότε κινηματογραφιστές, όπως ο Παντελής Βούλγαρης. «Θυμάμαι ότι ο Παντελής έψαχνε τον Ντίνο να τον βοηθήσει με τα μηχανήματα για την ταινία Το προξενιό της Άννας, την οποία ο Βούλγαρης σχεδίαζε να κάνει μικρού μήκους. Ο Ντίνος ανέλαβε παραγωγός και του πρότεινε να την κάνει μεγάλου μήκους και έπειτα η ταινία είχε την πορεία που είχε. Με τον Βούλγαρη και τον Βαφέα ξεκινά η συνεργασία του με τον νέο ελληνικό κινηματογράφο. Θυμάμαι ότι από την τελειομανία του αγόρασε ένα μηχάνημα που άξιζε περισσότερο από την ταινία», είπε ο κ. Μικελίδης. Ο ίδιος θυμήθηκε ακόμη ότι στην πρώτη ταινία του Βασίλη Βαφέα Ο έρωτας του Οδυσσέα, ο Κατσουρίδης κρεμάστηκε από ελικόπτερο, δεμένος από τη μέση, για να γυρίσει μια σκηνή, όπως την είχε στο μυαλό του. «Ήταν τολμηρός, έβρισκε λύση, δεν τον ένοιαζε ο κίνδυνος. Βοηθούσε τους νέους, έδινε τα μηχανήματά του δωρεάν σε νέους σκηνοθέτες. Στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου προσπαθήσαμε μαζί να βοηθήσουμε νέα ταλέντα. Ο Ντίνος πρόσφερε πολλά στον κινηματογράφο, τόσο στον παλιό εμπορικό όσο και στον νέο», πρόσθεσε ο ίδιος.
Παίρνοντας το λόγο στη συνέχεια, ο σκηνοθέτης Περικλής Χούρσογλου επεσήμανε: «Υπάρχουν άνθρωποι που ζουν δύο και βάλε ζωές. Ο Ντίνος ήταν ένας από αυτούς. Τον χαρακτήριζε το πάθος για τον κινηματογράφο. Έχοντας μια καριέρα 60 ετών στο σινεμά, ενώνει τρεις γενιές κινηματογραφιστών». Μιλώντας για το αυτοβιογραφικό βιβλίο του Κατσουρίδη, ο κ. Χούρσογλου σημείωσε ότι χαρακτηρίζεται από καταπληκτικό μοντάζ, ενώ σε ορισμένα σημεία είναι σαν να κάνει voice over, μιλώντας σε πρώτο πρόσωπο, ενώ σε άλλα μιλά για τον εαυτό του στο τρίτο πρόσωπο. Ο κ. Χούρσογλου αναφέρθηκε και στο καλλιτεχνικό όραμα του Ντίνου Κατσουρίδη, την αυστηρότητα, τη σοβαρότητα και την πειθαρχία που τον διέκρινε, σχολιάζοντας: «Στην ταινία μου Μάτια από νύχτα ένιωθα δέος που συνεργαζόμουν με τον Κατσουρίδη στο μοντάζ. Ήταν βέβαια και δύσκολο να του πεις ‘’όχι’’. Ήταν εξαιρετικά γενναιόδωρος άνθρωπος. Όταν διάβασα το βιβλίο, διαπίστωσα ότι μιλά για τους ανθρώπους που συνάντησε στα 60 χρόνια της πορείας του. Μας ‘’σκάναρε’’, έγραψε την εκτίμησή του με αυστηρότητα αλλά και με συναίσθημα. Επίσης, μας έδωσε και από μια συμβουλή, λέγοντάς μας εμμέσως ‘’αυτό είναι το σημαντικό για σένα’’. Τον ευχαριστώ για όσα μου έδωσε και μου έμαθε».