Στο πλαίσιο των Agora Talks του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Νοεμβρίου, στο MOMus - Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, συζήτηση με τίτλο «Πάρε τα λεφτά και τρέχα: Κρατικά και ιδιωτικά εργαλεία χρηματοδότησης». Οι ομιλητές του πάνελ ήταν οι: Caroline von Kühn - Εκτελεστική Διευθύντρια - Oxbelly Διευθύντρια - Faliro House, Ελλάδα και Julie-Jeanne Régnault - Secretary General at European Film Agency Directors association (EFAD), (Βέλγιο). Ο Arkaitz Basterra - Παραγωγός & Οικονομικός Σύμβουλος, Moby Dick Investment (Ισπανία), ανέλαβε τον συντονισμό του πάνελ. Αρχικά, τον λόγο πήρε ο Arkaitz Basterra, ο οποίος καλωσόρισε το κοινό που παρευρέθηκε στη συζήτηση, η οποία αφορά τα εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία και μέσα με τα οποία οι παραγωγοί μπορούν να υλοποιήσουν τα διαφορετικά πρότζεκτ τους.
Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε η Caroline von Kühn δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο πόσο σημαντικό είναι οι χρηματοδότες να έχουν κοινούς στόχου και κοινό όραμα με τον σκηνοθέτη και τον παραγωγό για να φτάσει το τελικό αποτέλεσμα στο κοινό. «Δεν έχει σημασία απλώς να συγκεντρωθεί το ποσό για να γίνει μια ταινία, αλλά και ποιος κρύβεται πίσω από τη χρηματοδότηση και τι σκοπούς έχει. Ιδιαίτερα αν είστε στο ξεκίνημα και δεν έχετε μεγάλη εμπειρία, ένας κατάλληλος χρηματοδότης μπορεί να σας βοηθήσει με την τεχνογνωσία που έχει ή να σας συστήσει και σε άλλους χρηματοδότες που θα ήθελαν να γίνουν μέρος του πρότζεκτ σας».
Η συζήτηση συνεχίστηκε με τη Julie-Jeanne Régnault, η οποία ως εργαζόμενη σε ένα κρατικό ίδρυμα χρηματοδότησης ταινιών (EFAD) τόνισε το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της κρατικής χρηματοδότησης για να υλοποιηθεί ένα πρότζεκτ. «Αυτό που μας ενδιαφέρει ως πρακτορείο είναι η πολιτισμική πολυμορφία. Είμαστε εδώ για να χρηματοδοτούμε ταινίες που δύσκολα θα έβρισκαν χρήματα στην αγορά, λόγω για παράδειγμα της ιστορίας που διαπραγματεύονται. Να ξέρετε ότι όσο μεγαλύτερο είναι το ίδρυμα που σας χρηματοδοτεί τόσο περισσότερους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και άλλους επενδυτές θα μπορείτε να προσελκύσετε». Επιπλέον, ανέφερε πως το EFAD βοηθάει τους ανεξάρτητους παραγωγούς να διαπραγματεύονται καλύτερα με τους streamers. «Οπότε ήθελα απλώς να επισημάνω ότι η κρατική χρηματοδότηση είναι σημαντική και στο να προσελκύσετε ιδιώτες επενδυτές επειδή μειώνεται το ρίσκο, αλλά βοηθάει επίσης και στον τρόπο που διαπραγματεύεστε με τους ιδιώτες επενδυτές τους όρους των συμβολαίων. Δεν είναι, λοιπόν, μόνο τα χρήματα που έχουν σημασία, αλλά και όλες οι συνθήκες γύρω από αυτά που είναι ιδιαίτερα σημαντικές», καταλήγει.
Και οι δύο ομιλήτριες συμφώνησαν στο γεγονός ότι το να ενδιαφέρεσαι αποκλειστικά για τις ταινίες που έχουν απήχηση, που ταιριάζουν στην αγορά, που αρέσουν στην πλειοψηφία του κοινού και θα γίνουν αμέσως επιτυχία, μπορεί να μειώσει την δημιουργικότητα ενός καλλιτέχνη. «Δεν αποσυνδεόμαστε από το κοινό. Αλλά μερικές φορές υποστηρίζουμε ευρωπαϊκές ταινίες, που δεν φαίνονται ότι θα γίνουν επιτυχία, μπορεί να μην ταιριάζουν αυτή την στιγμή στην αγορά, όμως αξίζει να υλοποιηθούν», ανέφερε η Julie-Jeanne Régnault.
Σε τοποθέτηση του κοινού για στην ανάγκη εκπαίδευσης των επενδυτών, στην Ευρώπη τουλάχιστον, στη βιομηχανία του κινηματογράφου, ο Arkaitz Basterra ανέφερε τα εξής: «Στην Ευρώπη ούτε οι παραγωγοί, αλλά ούτε και οι επενδυτές, είναι εκπαιδευμένοι στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Δεν γνωρίζουν πώς λειτουργεί η κινηματογραφική βιομηχανία. Λοιπόν, το θέμα δεν είναι να έχεις απλώς ένα υπέροχο έργο, πρέπει να σας εξηγήσω πώς λειτουργεί αυτή η βιομηχανία. Υπάρχει πολλή δουλειά από όλες τις πλευρές, αλλά τελικά ο παραγωγός είναι αυτός που χρειάζεται τα χρήματα. Πιστεύουμε ότι όλο και περισσότεροι παραγωγοί στην Ευρώπη χρειάζεται να λάβουν μια σχετική εκπαίδευση».
Ολοκληρώνοντας τις σκέψεις της, η Caroline von Kühn ανέφερε πως υπάρχουν πολλοί άνθρωποι εκεί έξω που ρισκάρουν τόσο δημιουργικά όσο και από την πλευρά της παραγωγής και της χρηματοδότησης, γεγονός που θα έχει θετικές επιπτώσεις στον πολιτισμό. «Η νέα ιδιωτική χρηματοδότηση που έρχεται από την Ευρώπη εξετάζει πραγματικά πώς μπορούμε να αλλάξουμε τη δυναμική εξουσίας».
Από την μεριά της η Julie-Jeanne Régnault ανέφερε πως στην αρχή ήταν επιφυλακτική με την ιδιωτική πρωτοβουλία, γιατί ήθελε να βεβαιωθεί πως η χρηματοδότηση πηγαίνει σε ανεξάρτητες παραγωγές. Ωστόσο, πλέον δεν βλέπει αρνητικά την νέα πόρτα που φαίνεται να ανοίγεται προς την ιδιωτική χρηματοδότηση.
Κλείνοντας, ο Arkaitz Basterra τόνισε πως η κρατική χρηματοδότηση είναι σημαντική, αλλά έχει και όρια. Επομένως, η Ευρώπη θα καταλάβει ότι υπάρχει ανάγκη και για ιδιωτικές πρωτοβουλίες και μπορεί η επένδυση στα μέσα ενημέρωσης να μην είναι αμέσως επιτυχημένη, αλλά ελπίζει μέσα σε χρόνια να υπάρξουν όλο και περισσότερα ιδιωτικά κεφάλαια.