55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
31 Οκτωβρίου-9 Νοεμβρίου 2014
ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ
31 Οκτωβρίου-9 Νοεμβρίου 2014
ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ
Οι «Ανοιχτοί Ορίζοντες» του 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αναδεικνύουν τις πλέον πρωτοπόρες και τολμηρές κινηματογραφικές φωνές του παγκόσμιου ανεξάρτητου σινεμά. Σπουδαία κι αγαπημένα ονόματα, καθώς και πολλά υποσχόμενοι νέοι δημιουργοί, υπογράφουν ορισμένες από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες που θα προβληθούν φέτος στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, οι Ειδικές Προβολές της φετινής διοργάνωσης παρουσιάζουν τις καινούριες παραγωγές των Ζαν Πιερ και Λικ Νταρντέν, Φατίχ Ακίν, Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ, Ναόμι Καβάσε, Αμπντεραμάν Σισακό, Σουσάνε Μπίερ, Όλε Κρίστιαν Μάντσεν και Κρίστιαν Πέτσολντ.
Στο δρόμο για τα Όσκαρ, ορισμένες από τις ταινίες που περιλαμβάνονται στις Ειδικές Προβολές του 55ου Φεστιβάλ, αποτελούν τις επίσημες υποψηφιότητες των χωρών τους για το ξενόγλωσσο βραβείο της αμερικανικής ακαδημίας. Όπως η ταινία των αδερφών Νταρντέν Δυο μέρες, μία νύχτα, όπου οι δημιουργοί χτίζουν ένα επίκαιρο κοινωνικό δράμα στο γνώριμο ύφος τους, με την εξαιρετική ερμηνεία της Μαριόν Κοτιγιάρ. Το φιλμ είναι η επίσημη υποψηφιότητα του Βελγίου για το ξενόγλωσσο Όσκαρ. Η Ρωσία προτείνει φέτος στην κατηγορία του ίδιου βραβείου το Λεβιάθαν του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ, μια δεξιοτεχνικά δοσμένη ταινία κοινωνικής κριτικής που θέτει καίρια ερωτήματα για το καθεστώς Πούτιν. Παράλληλα, η ταινία Τιμπουκτού του Αμπντεραμάν Σισακό (υποψηφιότητα της Μαυριτανίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ) εστιάζει στην κατάληψη του βόρειου Μάλι από τους τζιχαντιστές το 2012, αποτυπώνοντας με αξιοσημείωτη βιρτουοζιτέ και ποιητικότητα τον εθνικό διχασμό.
Πολυσυζητημένη λόγω του θέματός της, η ταινία Η μαχαιριά του Φατίχ Ακίν, με επίκεντρο την γενοκτονία των Αρμενίων και πρωταγωνιστή τον Ταχάρ Ραχίμ, ολοκληρώνει την άτυπη τριλογία του σκηνοθέτη με τίτλο «Αγάπη, Θάνατος και Διάβολος». Ο Φατίχ Ακίν θα παραβρεθεί στο 55ο Φεστιβάλ για να παρουσιάσει την ταινία του.
Μια αινιγματική ιστορία ενηλικίωσης με πρωταγωνιστές δύο εφήβους, βρίσκεται στον πυρήνα της ταινίας Το δεύτερο παράθυρο της Ναόμι Καβάσε, η οποία διερευνά με φιλοσοφική διάθεση θεματικές όπως η ζωή, ο θάνατος και η αληθινή αγάπη. Από την άλλη, η Σουσάνε Μπίερ στην ταινία της Μια δεύτερη ευκαιρία καταθέτει ένα δυνατό δράμα όπου μια τραγωδία πυροδοτεί αμείλικτα ηθικά διλήμματα για τον κεντρικό ήρωα, έναν νέο αστυνομικό ντετέκτιβ που βλέπει τη ζωή του να καταρρέει. Με φόντο το μεταπολεμικό Βερολίνο, ο γερμανός σκηνοθέτης Κρίστιαν Πέτσολντ αναμοχλεύει τις ιστορικές μνήμες των Ναζί στη νέα ταινία του με τίτλο Φοίνικας. Στο χθες και συγκεκριμένα στη δεκαετία του ’60 διαδραματίζεται και η ταινία Μια σταλιά του Όλε Κρίστιαν Μάντσεν, ο οποίος βασίζεται σε αληθινά γεγονότα για να αφηγηθεί μια μοιραία ερωτική ιστορία.
Η ενότητα «Currents» / «Ρεύματα» των «Ανοιχτών Οριζόντων» προτείνει ταινίες που αφηγούνται γνώριμες ιστορίες με ριζοσπαστικό τρόπο. Το σπονδυλωτό φιλμ Κουβέντες με τους Θεούς, είναι μια πανοραμική διερεύνηση πολιτισμών και θρησκειών σε σκηνοθεσία, μεταξύ άλλων, των Γκιγιέρμο Αριάγα, Μίρα Ναΐρ, Εμίρ Κουστουρίτσα και Άμος Γκιτάι. Σε πειραματικούς δρόμους κινούνται και οι Μεταμορφώσεις του Κριστόφ Ονορέ, μια ανατρεπτική εκδοχή του ομώνυμου ποιήματος του Οβίδιου, το μοντέρνο βωβό φιλμ Τεστ του Αλεξάντερ Κοτ, καθώς και το ατμοσφαιρικό Σλιμανέ του Χοσέ Α. Αλαγιόν.
Οι ταινίες των «Ανοιχτών Οριζόντων» μας ταξιδεύουν σε διάφορες γωνιές του πλανήτη για να αφηγηθούν συγκλονιστικές ανθρώπινες ιστορίες, που αγγίζουν μια ευρεία θεματική γκάμα. Η γυναίκα βρίσκεται στο επίκεντρο σε αρκετές από τις ταινίες της ενότητας, όπως το Φιντέλιο, Η Οδύσσεια της Αλίκης της Λυσί Μπορλετό, με πρωταγωνίστρια την Αριάν Λαμπέντ στο ρόλο μιας ναυτικού σε συναισθηματική σύγχυση (βραβείο ερμηνείας στο φεστιβάλ Λοκάρνο). Στο πολυβραβευμένο Σ' ένα δρόμο στο Παλέρμο η σκηνοθέτιδα και ηθοποιός Έμα Ντάντε αναδεικνύει με μαεστρία το γυναικείο ψυχισμό, ενώ η αλαφροΐσκιωτη ηρωίδα στο φιλμ Κουμίκo, η κυνηγός του θησαυρού των Ντέιβιντ και Νέιθαν Ζέλνερ (στο ρόλο η Ρίνκο Κικούτσι) αναζητά έναν θησαυρό που πιστεύει ότι κρύβεται στην ταινία Fargo των αδελφών Κοέν. Πρωτόγνωρες εμπειρίες βιώνουν οι πρωταγωνίστριες των ταινιών 1001 γραμμάρια του Μπεντ Χάμερ, Δεν θα ξαναγυρίσω του Ίλμαρ Ράαγκ (βραβείο Νόρα Έφρον στο φεστιβάλ Τραϊμπέκα) και Άνεμοι του Αυγούστου του Γκαμπριέλ Μασκάρο.
Η σεξουαλικότητα και οι ερωτικές σχέσεις απασχολούν επίσης έντονα τους δημιουργούς. Στη δραμεντί Σταμάτα ή συνεχίζω της Σοφί Φιλιέρ, η Εμανουέλ Ντεβός και ο Ματιέ Αμαλρίκ υποδύονται ένα ζευγάρι που βιώνει έναν επώδυνο χωρισμό, ενώ η ρομαντική μαύρη κωμωδία Τρελή αγάπη της Τζέσικα Χάουσνερ, εμπνευσμένη από τη ζωή του αυτόχειρα ποιητή του 18ου αιώνα Χάινριχ φον Κλάιστ, παρουσιάζει μια σκοτεινή όψη του έρωτα. Η ταινία Μικρός θάνατος του Τζος Λόσον καταρρίπτει με χιούμορ τα ερωτικά ταμπού, ενώ ανομολόγητοι πόθοι και «παιχνίδια» ταυτότητας ζωντανεύουν στα φιλμ Αγάπησέ με της Χάνε Μίρεν, Κάτι πρέπει να σπάσει της Έστερ Μάρτιν Μπέργκσμαρκ και Ολοδικός σου του Νταβίντ Λαμπέρ.
Από την άλλη, οι οικογενειακοί δεσμοί βρίσκονται στο επίκεντρο πολλών ταινιών του τμήματος, μέσα από ιστορίες όπου απρόβλεπτα γεγονότα, κρίσιμες δοκιμασίες αλλά και η οικονομική κρίση αλλάζουν για πάντα τις ζωές των ανθρώπων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, οι ταινίες Επικίνδυνες Διακοπές του Ρούμπεν Έστλουντ (η υποψηφιότητα της Σουηδίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ), Σιωπηλή καρδιά του πολυβραβευμένου δανού σκηνοθέτη Μπίλε Όγκουστ, Μεταξύ 10 και 12 του Πέτερ Χόχεντοορν, Η τρίτη όχθη του ποταμού της Σελίνα Μούργκα, καθώς και Θεία χάρη του Εντοάρντο Ουΐνσπιρ.
Ήρωες που ζουν στο περιθώριο της κοινωνίας δίνουν το δικό τους αγώνα για επιβίωση στις ταινίες Η διέξοδος του Πετρ Βάτσλαφ, Αρκτική του Γκαμπριέλ Βελάσκεθ και Μαύρες ψυχές του Φραντσέσκο Μούντσι. Παράλληλα, μια αβέβαιη, οριακή πραγματικότητα αποτυπώνουν φιλμ όπως το οδοιπορικό Χώμα στη γλώσσα του Ρουμπέν Μεντόσα, το Πέντε αστέρων του Κιθ Μίλερ, που μυεί τον θεατή στον κόσμο των συμμοριών της Νέας Υόρκης, καθώς και το Ιστορίες της Ραχσάν Μπανί-Eτεμάντ, ένας ντοκιμαντερίστικης στόφας καθρέφτης της σύγχρονης ζωής στο Ιράν. Με φόντο την Τεχεράνη, εκτυλίσσεται και η ταινία Σήμερα του Ρεζά Μιρκαριμί, η οποία αποτελεί την υποψηφιότητα του Ιράν για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Το πλήρες πρόγραμμα της ενότητας «Ανοιχτοί Ορίζοντες» θα ανακοινωθεί σύντομα.