17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
13 - 22 Μαρτίου 2015
ΗΜΕΡΑ ΓΑΛΛΟΦΩΝΙΑΣ – TV5 Monde
Εικόνες του 21ου Αιώνα
13 - 22 Μαρτίου 2015
ΗΜΕΡΑ ΓΑΛΛΟΦΩΝΙΑΣ – TV5 Monde
Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, φιλοξενεί την Τρίτη 17 Μαρτίου 2015 την καθιερωμένη Ημέρα Γαλλοφωνίας – TV5 Monde, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Γαλλίας στην Ελλάδα, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης και το TV5 Monde. Στο πλαίσιο της φετινής Ημέρας Γαλλοφωνίας εντάσσονται οι προβολές των γαλλόφωνων ταινιών Μόνες με τις ιστορίες μας του Χούμπερτ Ζάουπερ / Hubert Sauper, στο έργο του οποίου πραγματοποιεί αφιέρωμα η φετινή διοργάνωση, Το καταφύγιο του Φερνάν Μελγκάρ, Η Ελλάδα των Χρήστου Χρυσόπουλου, Πέτρου Μάρκαρη και Έρσης Σωτηροπούλου του Νικολά Oτεμάν και Η αυτοκρατορία των οσμών του Κιμ Νουέν.
Οι ταινίες αναλυτικά:
Μόνες με τις ιστορίες μας / Alone with Our Stories
Σκηνοθεσία-Σενάριο-Φωτογραφία-Μοντάζ: Χούμπερτ Ζάουπερ / Hubert Sauper
Γαλλία, 2001, Έγχρωμο, 43’
Η πιο καταστροφική βία είναι αυτή που ασκείται από αυτούς που αγαπάς. Στη Γαλλία, μία στις δέκα γυναίκες υφίσταται βία στα χέρια του συντρόφου της. Σ’ αυτό το ευαίσθητο και εκ των ένδον πορτρέτο, η Αριέλ, η Κριστίν και η Μισέλ αφηγούνται τα όσα δεν είπαν ποτέ στους οικείους κι αγαπημένους τους, για να μας βοηθήσουν να δούμε? για να κάνουν τα αόρατα ορατά. Μας προσφέρουν ένα μήνυμα ζωντάνιας, θάρρους και ελπίδας.
Το καταφύγιο / The Shelter / L’Abri
Σκηνοθεσία: Φερνάν Μελγκάρ / Fernand Melgar
Ελβετία, 2014, Έγχρωμο, 101’
Ένας χειμώνας στην καρδιά ενός καταφυγίου έκτακτης ανάγκης για αστέγους στη Λωζάννη. Κάθε βράδυ, στην είσοδο αυτού του κρυφού υπόγειου καταφυγίου εκτυλίσσεται η ίδια δραματική τελετουργία, που οδηγεί καμιά φορά στη βίαιη αντιπαράθεση. Οι φύλακες έχουν το δύσκολο έργο της «ταξινόμησης των φτωχών»: πρώτα οι γυναίκες και τα παιδιά, έπειτα οι άνδρες, αν υπάρχει χώρος. Ακόμα κι αν το καταφύγιο μπορεί να στεγάσει 100 ανθρώπους, μόνο 50 είναι οι «επίλεκτοι» στους οποίους θα επιτραπεί η είσοδος και θα δοθεί ένα ζεστό γεύμα κι ένα κρεβάτι. Οι υπόλοιποι γνωρίζουν πως η νύχτα θα είναι ατελείωτη.
Βραβεία
-Ειδική Μνεία (Επιτροπή Νέων) – Locarno IFF 2014, Switzerland
-Αργυρός Χιραλντίγιο, Μεγάλο Βραβείο Ροσάριο Βαλπουέστα – Sevilla
European FF 2014, Spain
-Μεγάλο Βραβείο της πόλης της Αμιένης – Amiens IFF 2014, France
Η Ελλάδα των Χρήστου Χρυσόπουλου, Πέτρου Μάρκαρη και Έρσης Σωτηροπούλου / The Greece of Christos Chryssopoulos, Petros Markaris and Ersi Sotiropoulos / La Grece de Christos Chryssopoulos, Petros Markaris et Ersi Sotiropoulos
Σκηνοθεσία: Νικολά Oτεμάν / Nicolas Autheman, Σενάριο: Nicolas Autheman, Raphaelle Rerolle
Γαλλία, 2014, Έγχρωμο, 51’
Το ντοκιμαντέρ αυτό είναι ένας στοχασμός πάνω στις ελληνικές και ευρωπαϊκές ταυτότητες, μέσα από τα λόγια, την τέχνη, τις αναμνήσεις, αλλά και τους περιπάτους τριών διάσημων Ελλήνων συγγραφέων. Αυτοί οι συγγραφείς, που ανήκουν σε διαφορετικούς κόσμους και γενιές, λένε την ιστορία της δικής τους Ελλάδας: της Ελλάδας του χτες, μιας χώρας με μεγάλη ιστορία και πολιτικές αναταραχές· της σύγχρονης Ελλάδας, με το καθημερινό χάος στην Αθήνα, μια από τις πιο ζωντανές πόλεις της ηπείρου· και, τέλος, της σημερινής Ελλάδας, που είναι προσηλωμένη στο μέλλον και ζητά την ανάπλαση ολόκληρης της ταυτότητάς της. Πίσω από τις λέξεις, οι συγγραφείς μάς δείχνουν την επείγουσα ανάγκη για ενοποίηση ενός τοπίου που μοιάζει παράταιρο, ταραγμένο και ρευστό.
Η αυτοκρατορία των οσμών / The Empire of Scents
Σκηνοθεσία-Σενάριο: Κιμ Νουέν / Kim Nguyen
Καναδάς, 2014, Έγχρωμο, 84’
Οι απολαύσεις του φαγητού, του έρωτα, και της οικογένειας υφαίνουν τον συνεκτικό ιστό της συναισθηματικής μας ζωής. Και η οσμή είναι ένας απαραίτητος συναισθηματικός καταλύτης. Είναι πιο κοντά στην αλήθεια το ν’ αποκαλούμε την αίσθηση της όσφρησης αίσθηση της επιθυμίας, καθώς είναι αυτή που ξυπνά τα πάθη μας. Η οσμή μάς συγκινεί, ασύνειδα και βαθιά. Μας ωθεί να κάνουμε πράγματα για τα οποία δεν έχουμε καμία απολύτως συναίσθηση. Εμπλουτίζει τις ζωές μας και μας χαρίζει ανείπωτες χαρές. Καθ’ όλη τη διάρκεια αυτού του μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ, οι κεντρικές αφηγήσεις μάς ταξιδεύουν στον κόσμο των οσμών. Πολλές από αυτές διακρίνονται από σασπένς, ρίσκο που αψηφά το θάνατο και/ή από την τρέλα ενός ταξιδιού/μιας αναζήτησης.