18ο ΦΝΘ: Η τελετή λήξης

18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα

11-20 Μαρτίου 2016
 

ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ
 
H αυλαία του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα έπεσε με την απονομή των βραβείων της διοργάνωσης, το Σάββατο 19 Μαρτίου 2016, στο Ολύμπιον. 
 
Την τελετή παρουσίασε η δημοσιογράφος Μάγια Τσόκλη, η οποία σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ είναι «ένας ζωντανός φάρος πολιτισμού» για το οποίο η Θεσσαλονίκη έχει κάθε λόγο να είναι περήφανη και που «ενηλικιώνεται σε συνθήκες δραματικές και δυστυχώς προβλέψιμες, ειδικά στα μάτια κάποιων διορατικών κινηματογραφιστών που χρόνια τώρα μας αφηγούνται μέσα σε αυτές τις αίθουσες, προσθέτοντας ο καθένας την ψηφίδα του, στην εξέλιξη της σύγχρονης ιστορίας». Όπως είπε η ίδια, για εμάς τους Έλληνες η διαφορά είναι ότι σήμερα, με την οικονομική κρίση να μετρά πλέον χρόνια, το Αιγαίο και την Ειδομένη «να βρίσκονται δίπλα μας και μέσα μας,  από καταγραφείς και υποψιασμένοι θεατές περάσαμε από την άλλη πλευρά της κάμερας και γίναμε εμείς οι ίδιοι πρωταγωνιστές μιας τόσο δραματικής όσο και φωτογενούς αλήθειας. Οι δυσκολίες που περνά η χώρα τα τελευταία χρόνια εξανάγκασαν με την καλή έννοια το ελληνικό ντοκιμαντέρ σε άνθιση. Οι έλληνες κινηματογραφιστές γίνονται σύμμαχοι, παίρνουν θέση, ταυτίζονται, στρατεύονται, δημιουργούν έναν εναλλακτικό τρόπο ενημέρωσης, παραμερίζοντας τα συμβατικά κανάλια της καθοδηγούμενης, συχνά, από κάθε πλευρά, ενημέρωσης». 
 
Στη συνέχεια, στη σκηνή ανέβηκε ο ιδρυτής και διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Εϊπίδης, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά ότι «οι συζητήσεις για ταινίες που έχουν απλωθεί στη πόλη, είναι για μας η πιο σημαντική επιβράβευση. Η εποχή μας θέλει τόλμη και κινητοποίηση. Φέτος πολύ περισσότερο, με την κρίση του προσφυγικού. Το αφιέρωμα του φεστιβάλ για τους πρόσφυγες έδωσε μια ανθρώπινη προσέγγιση σε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα. Μοιραστήκαμε δέκα μέρες, με συγκλονιστικές ιστορίες από όλο τον κόσμο. Με αφιερώματα σε δημιουργούς όπως ο Κάρλσεν και ο Κάζινς. Το ελληνικό σινεμά έδωσε και πάλι ένα δυναμικό παρών. Η Αγορά καλλιέργησε τις ιδανικές συνθήκες μέσα στις οποίες γεννιέται το σινεμά του αύριο». Στη συνέχεια ο κ. Εϊπίδης ευχαρίστησε τους συνεργάτες του, το κοινό και όσους στηρίζουν το φεστιβάλ, επισημαίνοντας ότι «το φεστιβάλ είναι μια ομαδική δουλειά.  Ευχαριστώ έναν- έναν τους συνεργάτες μου, αλλά και τους θεατές που μας στηρίζουν τόσα χρόνια.  Ευχαριστώ τους θεσμούς και τα πρόσωπα που στέκονται δίπλα μας: Το Υπουργείο Πολιτισμού, το πρόγραμμα MEDIA, τον Δήμο και τους πολύτιμους χορηγούς μας.  Θέλω να σας ευχηθώ καλό βράδυ, με την υπόσχεση ότι θα συνεχίσω να στηρίζω το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, που είναι πραγματικά παιδί μου, με όλες μου τις δυνάμεις».
 
Στη συνέχεια ακολούθησε η απονομή των βραβείων, με πρώτο, το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας για την ενότητα «Ανθρώπινα Δικαιώματα» το οποίο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Εδώ εξορία: Ημερολόγια από παιδιά πρόσφυγες σε σκηνοθεσία Μάνι Γ. Μπεντσελάχ (Λίβανος, Ελβετία, Μεγάλη Βρετανία). Στη φετινή κριτική επιτροπή συμμετείχαν οι Ειρήνη Τσολάκη (Αντιπρόεδρος Ελληνικού Τμήματος Διεθνούς Αμνηστίας), Δρ. Ευτυχία Βουτυρά (Κοινωνική Ανθρωπολόγος, Καθηγήτρια Παν. Μακεδονίας), Γιάννης Γκίρμπας (Δημοσιογράφος, Μέλος Δ.Σ. ΠΟΕΣΥ), Μαριάννα Λεονταρίδου (Κριτικός Κινηματογράφου, Μέλος της Διεθνούς Αμνηστίας – Ομάδα Θεσσαλονίκης) και Ανδρέας Σιαδήμας (Σκηνοθέτης, Παραγωγός). Εκ μέρους της Διεθνούς Αμνηστίας η κ. Τσολάκη σημείωσε ότι «ο συνεχιζόμενος εμφύλιος πόλεμος στη Συρία έχει εξαναγκάσει περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια ανθρώπους να ψάχνουν νέες εστίες. Οι μισοί από αυτούς είναι παιδιά. Η ζωή τους, μέσα από τα δικά τους λόγια αποτυπώνει τη συγκινητική αλήθεια για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τις κακουχίες, την απώλεια». Το βραβείο παρέλαβε η εκπρόσωπος της εταιρείας πωλήσεων της ταινίας Πάμελα Μαρτίνεθ η οποία διάβασε το μήνυμα του σκηνοθέτη. «Είναι τιμή μου που η ταινία κέρδισε το βραβείο στην ενότητα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σε ένα τόσο ευρέως αναγνωρισμένο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Σε μια εποχή κατά την οποία η Ευρώπη συζητά ποια θα πρέπει να είναι η απόκρισή της απέναντι στην προσφυγική-μεταναστευτική κρίση, ελπίζω ότι η ταινία αυτή θα μας βοηθήσει να θυμηθούμε τα δεινά τα οποία υφίστανται οι Σύριοι και ειδικότερα τα παιδιά, των οποίων η ζωή έχει διαλυθεί με τραγικό τρόπο».
 
Το βραβείο της WWF για την ενότητα Περιβάλλον, που απονεμήθηκε στη συνέχεια, συνέπεσε χρονικά με την Ώρα της Γης που έχει θεσμοθετήσει η οργάνωση, καλώντας συμβολικά τον κόσμο να σβήσει τα φώτα για μία ώρα. Όπως είπε ο εκπρόσωπος της WWF Γιώργος Βλάχος η οργάνωση θέλει να ρίξει φως στα προβλήματα του πλανήτη, αλλά και να οδηγεί σε λύσεις εφαρμόσιμες. Στη φετινή κριτική επιτροπή για το βραβείο της WWF που απονέμεται σε ταινία της ενότητας «Περιβάλλον», συμμετείχαν οι Αμαλία Αλμπερίνι (Υπεύθυνη Επικοινωνίας Προγράμματος ΚΥΚΛΑΔΕΣ LIFΕ, WWF Ελλάς,) Βίκυ Μπαρμπόκα (Υπεύθυνη Επικοινωνίας Προγράμματος «Καλύτερης Ζωής», WWF Ελλάς), Ιάσονας Κάντας (Υπεύθυνος γραφείου Τύπου WWF Ελλάς) και Αλέξανδρος Κανδαράκης (Υπεύθυνος Ψηφιακής Επικοινωνίας WWF Ελλάς). Το βραβείο της WWF απονεμήθηκε στην ταινία Ραγδαίος αφανισμός σε σκηνοθεσία Λούι Ψυχογιός (ΗΠΑ).
 
Αμέσως μετά απονεμήθηκε το βραβείο της Βουλής των Ελλήνων. Με την ευκαιρία συμπλήρωσης 10 χρόνων από την αθλοθέτηση του βραβείου του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονεμήθηκε για πρώτη φορά φέτος  και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης σε ταινία της ενότητας «Καταγραφή της Μνήμης». Το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» απονεμήθηκε στην ταινία LUDLOW, οι Έλληνες στους πολέμους του άνθρακα σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού (Ελλάδα).  Στην κριτική επιτροπή συμμετείχαν οι: Άρης Φατούρος (Σύμβουλος Προγράμματος και Αναπληρωτής Συντονιστής), Πάνος Κουάνης (Σύμβουλος Οικονομίας & Νέων Τεχνολογιών-Προϊστάμενος Τομέα Προγράμματος & Διοικητικής Υποστήριξης) και Βασίλης Δούβλης (σκηνοθέτης). Απονέμοντας το βραβείο ο αντιπρόεδρος της Βουλής Τάσος Κουράκης τόνισε ότι «η ταινία φωτίζει με σπάνιο αρχειακό υλικό, μια άγνωστη πτυχή της ιστορίας του εργατικού κινήματος της Αμερικής, αναδεικνύοντας τον ιδιαίτερο ρόλο των ελλήνων μεταναστών. Η κοινή μοίρα των ανθρώπων στη ζωή και το θάνατο, στον ξεριζωμό και την ξενιτιά και ο αγώνας για εργασία, αξιοπρέπεια και ελευθερία φωτίζονται από τους συντελεστές αυτής της ταινίας με τον καλύτερο τρόπο». Παραλαμβάνοντας το βραβείο του ο σκηνοθέτης τόνισε ότι «οι κινηματογραφιστές έχουν υποχρέωση να παρουσιάζουν γεγονότα των ανθρώπων της εργασίας, γεγονότα που συνέβαλαν στο να δημιουργηθεί η ανάγκη για αγωνιστική, ταξική διεκδίκηση που και σήμερα αμφισβητείται. Είναι σημαντικό να ξαναζωντανεύουμε τα γεγονότα που έγιναν πριν 100 χρόνια για κατοχύρωση των δικαιωμάτων της εργασίας».
 
Ακολούθως απονεμήθηκε το βραβείο DOC ON AIR της ΕΡΤ στο καλύτερο project του Pitching Forum για διεθνή συμπαραγωγή του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ EDN, που κρίνεται από την επιτροπή του EDN. Το βραβείο αντιστοιχεί σε χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ και σε  δικαίωμα της  πρώτης μετάδοσης του ντοκιμαντέρ από την ΕΡΤ. Απονέμοντας το βραβείο, ο πρόεδρος της ΕΡΤ Διονύσης Τσακνής υποσχέθηκε ότι «η ΕΡΤ θα συνεχίσει να στέκεται στους έλληνες κινηματογραφιστές, και μάλιστα πιο γενναιόδωρα από την επόμενη χρονιά» και ότι «η ΕΡΤ θα είναι πάντα ένα ανοιχτό, φιλόξενο βήμα για όλους τους δημιουργούς». Το βραβείο απονεμήθηκε στο project DEBUT σε σκηνοθεσία Αναστάσια Μιροσνιτσένκο και παραγωγή Βόλια Τσαϊκούσκαγια από τη Λευκορωσία. Οι δημιουργοί ευχαρίστησαν για το βραβείο λέγοντας ότι «η συμμετοχή μας για πρώτη φορά σε pitching forum ήταν μεγάλη πρόκληση και τεράστια  ενθάρρυνση, γιατί στη χώρα μας τα πράγματα είναι αρκετά περίπλοκα».
 
Στη συνέχεια απονεμήθηκε το βραβείο Docs in Progress 2016 της Αγοράς του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που είναι χορηγία της εταιρίας post-production 2|35 Inc και μεταφράζεται σε υπηρεσίες post production αξίας 15.000 ευρώ. Την φετινή κριτική επιτροπή για το βραβείο αποτελούσαν οι: Πάμελα Μαρτίνεθ (Boulder Creek Int., Μεγάλη Βρετανία), Μίριαμ Κάρμπε (ZDF/ Arte, Γερμανία) και Νίκι Χέιμαν (POV, ΗΠΑ). Όπως είπε εκ μέρους της επιτροπής η κ. Μαρτίνεθ «όλες οι ταινίες ήταν πολύ δυνατές και ήταν μια πραγματικά δύσκολη απόφαση. Τα κριτήρια της επιτροπής ήταν η ποιότητα και η επικαιρότητα του ντοκιμαντέρ. Αποφασίσαμε να μην λάβουμε την απόφασή μας με βάση το ποιος έχει περισσότερη ανάγκη χρηματοδότησης αλλά σε ποιον βλέπουμε το ισχυρότερο δυναμικό. Με βάση αυτό περιορίσαμε τις επιλογές μας στο 50% και ξανά στο 50%. Υπήρξε όμως μια ταινία που μας συγκίνησε ιδιαίτερα». Το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία Amal σε σκηνοθεσία και παραγωγή Μοχάμεντ Σιάμ και συμπαραγωγή Σάρα Μποκεμέγιερ (Αίγυπτος/Γερμανία). Το σκεπτικό της επιτροπής ανέφερε ότι «το Amal εκτυλίσσεται σε μια περίοδο πέντε ετών και μας συγκίνησε αυτή η σε βάθος χρόνου προσέγγιση της Αιγυπτιακής επανάστασης. Μας αρέσει η ιδέα του να βλέπουμε την Αμάλ να μεγαλώνει με φόντο την Αιγυπτιακή επανάσταση και να αναλογίζεται την πολιτική κατάσταση της χώρας της. Η Αμάλ είναι ένας δυνατός χαρακτήρας με τον οποίο συνδεθήκαμε, χάρη στην επιμονή και το ισχυρό πνεύμα της. Η εκ των έσω επαφή μαζί της αυτά τα πέντε χρόνια μας επιτρέπει ως θεατές να συνδεθούμε με όλες τις πτυχές της ζωής της καθώς εξελίσσεται. Ζει μέσα σε ένα κόσμο αντιθέσεων, χαράσσοντας τη δική της διαδρομή και ανοίγοντας χώρο για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς της. Μέσα από εξαιρετική κινηματογράφηση και μοντάζ, ανυπομονούμε να δούμε την Αμάλ να μεγαλώνει μέσα σε αυτή την ταινία!»  Εκ μέρους της εταιρίας post-production 2|35 την απονομή έκανε ο κ. Νίκος Μούτσελος. Από την πλευρά του ο σκηνοθέτης ευχαρίστησε το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ για την υποστήριξη και δήλωσε διπλά χαρούμενος, καθώς μόλις πρόσφατα ανακάλυψε από το πιστοποιητικό γέννησης του παππού του ότι είχε γεννηθεί στη Θεσσαλονίκη. 
 
Στη συνέχεια απονεμήθηκαν στα βραβεία της FIPRESCI. Στη φετινή κριτική επιτροπή της FIPRESCI συμμετείχαν οι: Μελίς Μπεχλίλ–Πρόεδρος (Τουρκία), Σάσγια Κουτσίερ (Ολλανδία), Άννα Μπιλάκ (Πολωνία), Σίλβεσταρ Μιλέτα (Κροατία) και Γιώργος Παπαδημητρίου (Ελλάδα). Η κ. Μπεχλίλ ευχαρίστησε το Φεστιβάλ «για μια αξέχαστη εβδομάδα» κατά την οποία «είδαμε 17 διεθνείς και 22 ελληνικές παραγωγές με πολύ διαφορετικό ύφος και θεματολογία». 
 
Το βραβείο της FIPRESCI για ξένη παραγωγή απονεμήθηκε στην ταινία Αυτό που έκανε σε σκηνοθεσία του Γιόνας Πόερ Ράσμουσεν (Δανία) «για το λεπτό κινηματογραφικό ύφος με το οποίο προσεγγίζει ένα εξαιρετικά πολυσύνθετο θέμα». Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του ο σκηνοθέτης ευχαρίστησε το Φεστιβάλ, τονίζοντας ότι «είναι μεγάλη ανταμοιβή όταν η ταινία σου εκτιμάται».
 
Το βραβείο της FIPRESCI για την ελληνική παραγωγή δόθηκε στην ταινία Τα σημάδια του ουρανού σε σκηνοθεσία της Μάρως Αναστοπούλου. Όπως είπε ο κ. Παπαδημητρίου «σε μια εποχή που το ντοκιμαντέρ έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα στενά όρια της απλής τεκμηρίωσης είχαμε τη χαρά να δώσουμε το βραβείο σε μια ταινία η οποία συνιστά μια ολοκληρωμένη, αυθεντική και βαθιά συγκινητική  δημιουργία». Από την πλευρά της η σκηνοθέτης ευχαρίστησε το Φεστιβάλ που δίνει βήμα στους δημιουργούς και την επιτροπή, καθώς το βραβείο «μου δίνει δύναμη να συνεχίσω, γιατί είναι πολύ δύσκολοι καιροί για να κάνουμε ντοκιμαντέρ. Είναι μια παραγωγή που έγινε με ελάχιστους πόρους, δεν βρήκαμε καν χρηματοδότηση και για να γίνει εργάστηκαν πολλοί καταξιωμένοι επαγγελματίες του χώρου, δωρεάν»
 
Η βραδιά έκλεισε με την απονομή των βραβείων κοινού FISCHER. Όπως σημείωσε ο υπεύθυνος χορηγιών της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Γιάννης Κατσούγκρης «το φεστιβάλ μας αποδεικνύει ότι η δημιουργικότητα και το ταλέντο ανθίζουν όταν οι συνθήκες είναι δύσκολες». Στη συνέχεια ευχαρίστησε εκ μέρους της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας τον κ. Εϊπίδη που «εμπνεύστηκε, δημιούργησε και αφιέρωσε σημαντικό μέρος της ζωής του σε αυτό το θεσμό. Είναι ζωντανή απόδειξη ότι το όραμα σε συνδυασμό με το πάθος και την αγάπη για τον κινηματογράφο μπορούν να εμπνεύσουν, να κινητοποιήσουν, να γεμίσουν τις αίθουσες». Φέτος το κοινό συμμετείχε ακόμα πιο ενεργά στις ψηφοφορίες, σπάζοντας το περσινό ρεκόρ των 16.000 ψήφων και φτάνοντας τις 20.785 ψήφους. 
 
Το Βραβείο Κοινού FISCHER που αφορά σε ταινία κάτω των 45’ για ελληνική παραγωγή απονεμήθηκε στην ταινία Viktor Ullmann: Βιογραφία μίας ηχογράφησης σε σκηνοθεσία των Ιωάννη Γρηγορόπουλου και Μιχάλη Αριστείδου (Ελλάδα). Οι σκηνοθέτες ευχαρίστησαν το κοινό που ψήφισε για την ταινία. 
 
Το Βραβείο Κοινού FISCHER για ξένη παραγωγή κάτω των 45’ απονεμήθηκε στην ταινία Κλοντ Λανζμάν: Φαντάσματα του Shoah του Άνταμ Μπενζίν (Μεγάλη Βρετανία, Καναδάς). Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του ο σκηνοθέτης ευχαρίστησε το κοινό, υπογράμμισε ότι «ήταν τεράστια τιμή η προβολή της ταινίας μου σε γεμάτες αίθουσες, με ένα υπέροχο κοινό» και υποσχέθηκε να επιστρέψει του χρόνου στη Θεσσαλονίκη.
 
Το Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία άνω των 45’ για ελληνική παραγωγή απονεμήθηκε στην ταινία Argo Navis, σε σκηνοθεσία των Σουζάνε Μπάουζινγκερ και Στέλιου Ευσταθόπουλου (Ελλάδα, Γερμανία). Ο κ. Ευσταθόπουλος ευχαρίστησε το Φεστιβάλ και το κοινό για την τιμή και σημείωσε ότι αυτή η κινηματογραφική διαδρομή ξεκίνησε από ένα ειδύλλιο το οποίο εξελίχθηκε σε έρωτα και το ντοκιμαντέρ ήταν το παιδί αυτού του έρωτα. Από την πλευρά της η κ. Μπάουζινγκερ είπε ότι «τον τελευταίο καιρό ένιωθα άβολα. Την ώρα που στη Μεσόγειο πνίγονται άνθρωποι σε πλαστικές βάρκες εμείς φτιάχνουμε ένα φιλμ για μια γλυκεία περιπέτεια, για ανθρώπους που έπειτα γύρισαν σπίτι τους και έχουν να μοιραστούν τις εμπειρίες τους με τους δικούς τους. Σκεφτόμουν ότι αυτή η ιστορία της Αργοναυτικής Εκστρατείας μας μιλά για το τι είναι η θάλασσα της Μεσόγειου. Σε αυτή τη θάλασσα επί αιώνες ανταλλάσσονταν και χρήσιμα αγαθά, όμως και όπλα, καινούριες σκέψεις, αλλά και σκλάβοι. Είναι αφορμή να σκεφτούμε πως αυτή η θάλασσα μπορεί και πρέπει, αλλάζοντας τα πράγματα να γίνει ένας χώρος συνεργασίας και συμβίωσης αντί τάφος για κυνηγημένους ανθρώπους».
 
Τέλος, το Βραβείο Κοινού FISCHER 2016 για ξένη παραγωγή («Βραβείο Κοινού Πίτερ Ουιντόνικ»)  κέρδισε η ταινία Η ορχήστρα της ανακύκλωσης- Μια συμφωνία του ανθρώπινου πνεύματος σε σκηνοθεσία Μπραντ Όλγκουντ και Γκράχαμ Τάουνσλι (ΗΠΑ, Παραγουάη, Νορβηγία, Βραζιλία).  Η ταινία είχε προβληθεί και στην έναρξη του φετινού 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
 
Η βραδιά έκλεισε με την προβολή της ταινίας Κλοντ Λανζμάν: Φαντάσματα του Shoah του Άνταμ Μπενζίν.
 
Την βραδιά τίμησαν με την παρουσία τους μεταξύ άλλων οι: Αναστάσιος Κουράκης-Αντιπρόεδρος της Βουλής, Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης-Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, Ιωάννης Σαρίδης-Βουλευτής Ένωση Κεντρώων, Γιάννης Μπουτάρης-Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας - Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων, Μέλος ΔΣ ΦΚΘ, Γιώργος Τσεμπερόπουλος–σκηνοθέτης, Μέλος ΔΣ ΦΚΘ, Γιώργος Τούλας - δημοσιογράφος, διευθυντής Parallaxi, Μέλος ΔΣ ΦΚΘ, Κυριακή Μάλαμα - σκηνοθέτρια, διευθύντρια προγράμματος της ΕΡΤ3, Μέλος ΔΣ ΦΚΘ, Orhan Yalman Okan - Γενικός Πρόξενος Τουρκίας, Salamon Paven Martin Ladislau - Γενικός Πρόξενος Ρουμανίας, Sasa Kolundzija  - Πρόξενος Σερβίας, Χρήστος Σαραντόπουλος - Επίτιμος Πρόξενος Ιταλίας, με τη σύζυγό του εικαστικό Μαρία Κομπατσιάρη, Παντελής Πετμεζάς – Επίτιμος Πρόξενος Καναδά, Αναστάσιος Τζήκας - Πρόεδρος ΔΕΘ, Διονύσης Τσακνής - Πρόεδρος ΕΡΤ, Θεοφανώ Παπαζήση - Πρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής ΕΡΤ3, Αλέξανδρος Κάντερ Μπαξ - Γενικός Διευθυντής ΕΡΤ3, Ανδρέας Τάκης - Πρόεδρος Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Μαρία Τσαντσάνογλου, Διευθύντρια Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Άρης Στυλιανού - Πρόεδρος Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Γιάννης Αναστασάκης - Καλλιτεχνικός Διευθυντής Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Μαρία Τσιμά - Αναπληρώτρια Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Μαριάννα Βιλδιρίδη-Χατζητόλιου - Πρόεδρος ΔΣ Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Παύλος Πανταζής - Πρόεδρος Τμήματος Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης, Γιάννης Κατσούγκρης - Sponsorships Manager, Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Χάρης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, κ.ά.