19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
3-12 Μαρτίου 2017
MARKET TALKS 10/3
ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡΙΣΤΕΣ
3-12 Μαρτίου 2017
MARKET TALKS 10/3
ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡΙΣΤΕΣ
Τα «Market Talks» της Αγοράς Ντοκιμαντέρ του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συνεχίστηκαν την Παρασκευή 10 Μαρτίου 2017, στο «Δωμάτιο με θέα» του Ολύμπιον, στο πλαίσιο του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την επιτυχημένη σειρά συζητήσεων όπου διακεκριμένοι επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου δίνουν χρηστικές πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές στους έλληνες και ξένους ντοκιμαντερίστες που παρευρίσκονται στη φετινή διοργάνωση.
Στην εκδήλωση της Παρασκευής το λόγο είχαν οι Ιρίνα Λουκάτου (General Manager-Head of Publishing) και Στέφανος Γκάνος (General Manager-Head of Production) από την εταιρεία MuSou, μια από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών μουσικής (σύνθεση, σχεδιασμός ήχου, μουσικά δικαιώματα, κ.ά.).
Η συζήτηση επικεντρώθηκε στα δικαιώματα της μουσικής, την εκχώρησή τους και την πνευματική ιδιοκτησία.
Όπως ανέφερε η Ιρίνα Λουκάτου, ξεκινώντας μια ταινία ο σκηνοθέτης έχει στο μυαλό του να χρησιμοποιήσει μια συγκεκριμένη μουσική που θα συνοδεύσει το φιλμ. Ωστόσο, πολλές φορές χρησιμοποιεί αυτή τη μουσική, αλλά η ταινία τελικά δεν μπορεί να προβληθεί, καθώς δεν είχαν εξασφαλιστεί από πριν τα δικαιώματα χρήσης της μουσικής.
Η λήψη δικαιωμάτων χρήσης, τόσο από τους δημιουργούς όσο και από τη δισκογραφική εταιρεία είναι μια χρονοβόρα και κοστοβόρα διαδικασία. Το τμήμα παραγωγής της ταινίας μπορεί να απευθυνθεί στη δισκογραφική εταιρεία και ανάλογα με τον διαθέσιμο προϋπολογισμό να καταλήξουν σε ένα πλάνο για το πώς θα επιλεγεί η μουσική για το φιλμ: αν δηλαδή θα υπάρχει πρωτότυπη μουσική ή αν θα χρησιμοποιηθεί ένα μουσικό κομμάτι από τις μουσικές βιβλιοθήκες που έχουν προσυμφωνημένα δικαιώματα.
Η εταιρεία ΜuSοu χειρίζεται απευθείας συμβόλαια με μουσικούς, αντιπροσωπεύει μουσικά δικαιώματα και συνεργάζεται με εταιρείες του εξωτερικού για εκχώρηση δικαιωμάτων χρήσης. Επίσης, δραστηριοποιείται σε όλες τις υπηρεσίες μουσικής και ήχου, καθώς και στον τομέα παραγωγής μουσικής, με στούντιο, παραγωγή πρωτότυπης μουσικής και sub-publishing από εταιρείες όπως η ΕΜΙ, η Warner και άλλες, ενώ, τέλος, χειρίζεται και τα δικαιώματα ελλήνων καλλιτεχνών για το εξωτερικό.
Ο προϋπολογισμός καθορίζει το πώς θα κινηθούν οι παραγωγοί της ταινίας. Όπως τονίστηκε στη συζήτηση, ορισμένοι καλλιτέχνες είναι αδιαπραγμάτευτοι στις τιμές στις οποίες διαθέτουν τα δικαιώματα των τραγουδιών τους, ενώ άλλοι μπορούν να τα διαθέσουν σε χαμηλότερη τιμή ανάλογα με την ταινία κάθε φορά, ή και να αρνηθούν τελείως να τα εκχωρήσουν αν πρόκειται για ταινία με το θέμα της οποίας διαφωνούν. Αυτή τη διαμεσολάβηση αναλαμβάνει η MuSou, που αρχικά λειτουργεί ως συμβουλευτική εταιρεία.
Σε ερώτηση για το τι ισχύει όταν πρόκειται για συμπαραγωγές, η Ιρίνα Λουκάτου απάντησε ότι τα δικαιώματα χρήσης ορίζονται από τη χώρα από την οποία προέρχεται ο βασικός παραγωγός, ο οποίος έχει τα δικαιώματα παραγωγής και την πνευματική ιδιοκτησία.
Άλλη ερώτηση του κοινού αφορούσε στη μουσική που ακούγεται σε μια ταινία, είτε πρόκειται για πρωτότυπη είτε για διασκευή. Όπως σημειώθηκε, τα δικαιώματα της πρωτότυπης μουσικής κατοχυρώνονται αυτόματα, αλλά οποιοδήποτε άλλο μουσικό κομμάτι συνοδεύει την εικόνα, πρέπει να έχει λάβει δικαιώματα χρήσης.