Διεθνές Πρόγραμμα
Συνέντευξη Τύπου παρέθεσαν το Σάββατο 20 Μαρτίου οι σκηνοθέτες Ramona Diaz, Ekaterina Eremenko και Ali Akyuz αναφορικά με τις ταινίες τους που προβάλλονται στο Διεθνές Τμήμα του 6ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –Εικόνες του 21ου Αιώνα.
Ramona Diaz: Ιμέλντα
Η γοητεία της Ιμέλντα Μάρκος, πρόσωπο που αποτελεί το θέμα του ντοκιμαντέρ της σκηνοθέτιδας, είναι αυτή που την ενέπνευσε στο να ασχοληθεί μαζί της. «Είναι σπουδαία προσωπικότητα που τραβάει το βλέμμα, είναι μια γυναίκα που μοιάζει με συντρίμμια τρένου, δεν μπορείς παρά να κοιτάξεις». Για την προσωπική της γνώμη για την Ιμέλντα Μάρκος είπε ότι μεγάλωσε κατά τη δεκαετία του ’70 και του ’80 σε μια οικογένεια που ήταν κατά του καθεστώτος και συνεπώς είχε σχηματίσει μια πολύ αρνητική εικόνα γι’ αυτή. Όταν αργότερα τη συνάντησε για τα γυρίσματα μιας άλλης ταινίας το ’93 άλλαξε εν μέρη γνώμη και αποφάσισε να διερευνήσει περαιτέρω τα γεγονότα. Τη θεωρεί ωστόσο υπεύθυνη για πολλές άσχημες καταστάσεις στη χώρα της και ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να λογοδοτήσει στη δικαιοσύνη γι’ αυτές. Αυτό δεν αλλάζει κατά τη γνώμη της το γεγονός πως είναι πανέξυπνη και ιδιαίτερη προσωπικότητα, άσχετα αν συμφωνεί ή όχι μαζί της. «Οι άνθρωποι που ασκούν εξουσία επί μακρόν υποδύονται ένα ρόλο. Αυτή δεν τον εγκαταλείπει ποτέ, ίσως γιατί έχει γίνει ένα μαζί του. Ποτέ δε μένει μόνη της, έχει ανάγκη να έχει συνεχώς ανθρώπους δίπλα της. Το προσωπείο που κουβαλάει έχει γίνει ένα με την ίδια» αποκαλύπτει η σκηνοθέτης σε μια απόπειρα να διερευνήσει την πραγματική προσωπικότητα της Μάρκος. Τέλος για τη διανομή της ταινίας δήλωσε πως αν και στην αρχή η ταινία δυσκολεύτηκε να βρει χρηματοδότηση λόγω του γεγονότος ότι η Μάρκος είναι αντι-ήρωας, τελικά η ταινία έχει αγοραστεί για διανομή από αρκετές χώρες και θα ταξιδέψει και σε πολλά φεστιβάλ.
Ekaterina Eremenko: Ο Αρχιτραγουδιστής
Η ταινία της Ερεμένκο ασχολείται με έναν διαγωνισμό καναρινιών ακολουθώντας πέντε διαφορετικές οικογένειες και στην προσπάθειά τους να κερδίσουν το διαγωνισμό. Την ιδέα για το θέμα της πήρε, όταν παλιότερα σαν δημοσιογράφος είχε κληθεί από ένα τηλεοπτικό κανάλι να καλύψει έναν ανάλογο διαγωνισμό. Παρόλα αυτά η ταινία αποτελεί ένα πορτρέτο της σύγχρονης ρωσικής κοινωνίας. Αυτό κατά τη γνώμη της συμβαίνει γιατί ο κάθε χαρακτήρας είναι πολύ ισχυρή προσωπικότητα και ο καθένας μέσα από τον τρόπο που επιλέγει για την εκπαίδευση αποκαλύπτει μια έκφραση της Ρώσικης κοινωνίας. Τέλος ανέφερε ότι για τη χρηματοδότηση της ταινίας συνεργάστηκε με ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα το Discovery Campus και το πανεπιστήμιο της και η ταινία της έχει ήδη βρει διανομή για τις περισσότερες χώρες της Β. Ευρώπης.
Ali Akyuz: Το Θρυλικό Κορίτσι των Αιθέρων
Σε μια άγνωστη προσωπικότητας εκτός Τουρκίας αλλά πολύ ιδιαίτερης και συμβολικής μορφής για την τουρκική κοινωνία είναι αφιερωμένο το ντοκιμαντέρ του Αλί Ακιούζ. Ο λόγος για την Σαμπίχα Γκοκτσέν, η οποία υπήρξε η πρώτη γυναίκα πιλότος στην Τουρκία και η πρώτη πιλότος της στρατιωτικής αεροπορίας παγκοσμίως. Τη γυναίκα αυτή την είχε υιοθετήσει ο Κεμάλ Ατατούρκ, ο οποίος της έδωσε το επίθετό της, που σημαίνει κορίτσι των αιθέρων, αν και κανένας δεν ήξερε από εκείνη τη μικρή ηλικία ότι θα γίνει πιλότος. Ο ίδιος ο Ατατούρκ πίστευε πως η ζωή βρίσκεται στους αιθέρες και θεωρούσε πάντα πως η αυτή θα αποτελούσε ένα θετικό πρότυπο για τις γυναίκες αλλά και για ολόκληρη την Τουρκία γενικότερα. Για τα γυρίσματα και για την έρευνα που έγινε προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ταινία είπε πως αν και δεν είχε πρόσβαση σε στρατιωτικό υλικό, ψάξανε πάρα πολύ και συγκέντρωσαν υλικό από φιλμ στα 16mm, στα 35mm στη Μόσχα ακόμα και φωτογραφίες στην Αμερική.