ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΑΛΛΟΦΩΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
17 – 24 Μαρτίου, Αθήνα 25-31 Μαρτίου, Θεσσαλονίκη
Η Γαλλική Πρεσβεία στην Ελλάδα-Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών παρουσιάζει το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη
Με τη συνεργασία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και την υποστήριξη των Unifrance ΕΚΚ – Δίκτυο Αιθουσών FilmCenter MediaDesk Hellas και των ελληνικών κινηματογραφικών εταιριών διανομής PLAYTIME, PROOPTIKI, PCV, ROSEBUD, ODEON, UIP GRÈCE & ΝΕΑ ΚΙΝΗΣΗ
Υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων και της Διεθνούς Οργάνωσης Γαλλοφωνίας
Κύριος χορηγός: ASSOS INTERNATIONAL
Χορηγοί : EPOM- PERNOD RICARD HELLAS, CITROEN, AIR FRANCE, CADBURY HELLAS, La chrysotheque ZOLOTAS, BANK EMBORIKI, LABORATOIRES ECLAIR
Xoρηγοί επικοινωνίας : ΕΡΤ Α.Ε., ΕΤ 3, TV 5, ΤΑ ΝΕΑ, www.cultureguide.gr, DVD HOME THEATER, ΣΙΝΕΜΑ, ATHÈNES BONJOUR
Ταινία Εναρξης
To Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας, ξεκινώντας την περιήγησή του από τα πιο φρέσκα κύτταρα της πρόσφατης γαλλικής παραγωγής, σηκώνει αυλαία με μια παγκόσμια πρεμιέρα. Πρόκειται για τη νέα ταινία του Michel Deville με τίτλο Η τέχνη του να χωρίζεις (Un fil à la patte) με τους Emmanuelle Béart, Charles Berling, Dominique Blanc, Mathieu Demy, Julie Depardieu, Sara Forestier. Ο Michel Deville, ο βραβευμένος και πολύπλευρος δημιουργός που έχει χαρίσει τόσες επιτυχίες στο γαλλικό σινεμά στη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας του, επιστρέφει με ένα λαμπερό καστ και με τη διασκευή ενός θεατρικού έργου του Φεϊντώ, του πιο πολυπαιγμένου συγγραφέα στη Γαλλία.
Όλοι οι άντρες θέλουν τη Λουσέτ (Emmanuelle Béart), τη ντίβα του τραγουδιού. Και κυρίως ο Mπουά-ντ'Aνζιέν (Charles Berling), του οποίου είναι η επίσημη ερωμένη. Δυστυχώς, όμως, πρέπει να τη χωρίσει για να παντρευτεί την προίκα της ωραίας Bιβιάν Nτιβερζέ (Dominique Blanc). H επίδοξη πεθερά επιθυμεί πολύ αυτόν το γάμο, και ιδιαίτερα το γαμπρό… Σε έναν γάμο που είναι προσκεκλημένοι... άπαντες, ακόμη και η Λουσέτ.
Οπως συχνά συμβαίνει στα έργα του Φεϊντό, μια σειρά από παρεξηγήσεις, απροσδόκητες συναντήσεις, αναπάντεχα συναπαντήματα, ίντριγκες, προδοσίες, καυγάδες, κυνηγητό, πόρτες που ανοιγοκλείνουν και συνεχή ψέμματα συνθέτουν ένα ντελιριακό ερωτικό γαϊτανάκι, που σχετίζεται με το σεξ και το χρήμα, τους συμμάχους και τους εχθρούς, την αιώνια πάλη αντρών και γυναικών. Οσο περισσότερο περιπλέκεται η ιστορία, όσο πλησιάζει η τραγική κατάληξη, τόσο πιο κωμικές γίνονται οι καταστάσεις, πέφτουν οι μάσκες και τα πρόσωπα φανέρώνουν σε όλο τους το μεγαλείο την κακία, την απελπισία, τη γελοιότητα αλλά και την ανθρωπιά τους.
Michel Deville: Σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός. Γεννήθηκε το 1931 στη Mπουλόν-σουρ-Σέν, στη Γαλλία. Μετά από μια πρώτη αστυνομική ταινία, γνώρισε επιτυχία την ίδια εποχή με τη Nουβέλ Bάγκ -αν και δεν ανήκει σ' αυτήν- με μια σειρά πανέξυπνες κωμωδίες που γράφει μαζί με τη Nina Companeez. Στο τέλος της δεκαετίας του '60 το χιούμορ του γίνεται πιο πικρό χωρίς ποτέ να εγκαταλείπει την κωμωδία. Mετά την ταινία Le Dossier 51, οι ταινίες του ακροβατούν στα όρια των κινηματογραφικών ειδών, και οι καλύτερες από αυτές παίζουν ελαφρώς με την ηδονοβλεψία, την απόσταση και την αμφιθυμία των ανθρώπων. Έχει τιμηθεί με βραβεία στη Γαλλία και ανά τον κόσμο. H τελευταία του ταινία La maladie de Sachs προτάθηκε για τέσσερα César το 1999.
Επιλεκτική φιλμογραφία: 1966: Martin soldat / Τι έκανες στον πόλεμο υιέ μου; 1968: Bye bye Barbara / Aντίο Mπάρμπαρα 1970: Raphaël ou le débauché / Η εξιλέωση ενός διεφθαρμένου 1973: Le mouton enragé / Το λυσσασμένο πρόβατο 1978: Le dossier 51 1986: Le paltoquet 1993: Aux petits bonheurs 1999: La maladie de Sachs
Οι Καλύτερες ταινίες του Γαλλόφωνου Κινηματογράφου
Το αφιέρωμα Οι καλύτερες ταινίες του Γαλλόφωνου Κινηματογράφου αποτελεί μια ιδιαίτερη και σημαντική καινοτομία που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ, αφού δίνεται η σπάνια και μοναδική ευκαιρία στο κοινό να έρθει σε επαφή με ταινίες από χώρες που δεν έχουν παρουσιαστεί συχνά στην Ελλάδα. Πέρα από την προβολή ταινιών από καθαρά γαλλόγωνες χώρες, όπως Βέλγιο, Καναδάς, Ελβετία, υπάρχουν ταινίες από την Ρουμανία, αφρικανικές χώρες (Μάλι, Μπουρκίνα Φάσο, Κονγκό), την Ασία (Καμπότζη), και την Ελλάδα, μέσα από τη συμμετοχή των οποίων σηματοδοτείται ένα άνοιγμα προς τη λεγόμενη diversité culturelle (πολιτισμικός πλουραλισμός) και που δεν περιορίζεται στη χρήση της γαλλικής γλώσσας. Aντίθετα, μέσα απο την γαλλοφωνία, προωθούνται διαφορετικές γλώσσες, διαφορετικές ρίζες, διαφορετικές πολιτιστικές παραδόσεις.
Επιπλέον από την Τυνησία (Κόκκινο Σατέν), το Μαρόκο (Το μεγάλο ταξίδι), την Αλγερία (Ζήτω η Αλγερία) φτάνουν δημιουργοί όπως η Raja Amari, o Ismaël Ferroukhi και ο Nadir Moknèche που ανήκουν – σαν τον Αbdelatif Kechiche θριαμβευτή των φετεινών Σεζάρ με το εκπληκτικό Esquive και περσινός καλεσμένος του 5ου Φεστιβάλ στην Αθήνα- σε μια νέα γενιά σκηνοθετών που προέρχονται από το Μαγκρέμπ, εργάζονται και στη Γαλλία και στις χώρες τους και που προσθέτουν νέους προβληματισμούς, ανοίγουν νέους ορίζοντες και γόνιμο διάλογο. Ετσι, ένας νέος κόσμος ανοίγεται μπροστά μας και ξεκινούν νέες κινηματογραφικές περιπέτειες που ορμώνται από την περιφέρεια των μεγάλων κινηματογραφικών μητροπόλεων.
Jean-Luc Godard
Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι στο πλαίσιο του τμήματος Ανέκδοτες ταινίες πρόκειται να προβληθεί η ταινία Moments choisis des histoire(s) du cinéma (Επιλεγμένες στιγμές από τις Iστορίες του κινηματογράφου) του θρυλικού δημιουργού Jean-Luc Godard, ο οποίος δεν φτιάχνει ένα στατικό χρονολογικό μνημείο της ιστορίας του σινεμά, αλλά ένα φιλοσοφικό δοκίμιο με θέμα το συλλογικό εμπόριο του βλέμματος και τη δική του ματιά πάνω στα κενά αυτής της ιστορίας. Tα εκατό χρόνια αυτής της μάταιης συναλλαγής του ορατού, του κινηματογράφου, φυσικά και περιλαμβάνονται, εξαγοράζονται όμως από τον Γκοντάρ με τη συνεχή παρεμβολή εικόνων που έχουν αντισταθεί στην καταστροφή και στο χρόνο. Η ταινία έχει προβληθεί στο Πομπιντού και το ΜΟΜΑ και αποτελεί πανευρωπαϊκή πρεμιέρα.