Δελτία Τύπου

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας.

58ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2 – 12 Νοεμβρίου 2017
 
ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΣΙΝΕΜΑ: ΜΙΑ ΠΑΘΙΑΣΜΕΝΗ ΣΧΕΣΗ
 


Θαυματουργά κέικ με μαριχουάνα, δέκα μικροί νέγροι αλά βαλκανικά, φρικαλεότητες του πολέμου και γκέι έρωτες που αψηφούν τα ταμπού. Μια μικρή δόση από το φετινό εκρηκτικό μείγμα που προτείνουν οι Ματιές στα Βαλκάνια με ταινίες που εξερευνούν όλα τα είδη: Από φιλμ επιστημονικής φαντασίας με την υπογραφή του Σεμίχ Καπλάνογλου, μέχρι μαύρη κωμωδία και πολιτικό δράμα.
 
Η παθιασμένη σχέση σινεμά και λογοτεχνίας δίνει τροφή φέτος για ένα αφιέρωμα γεμάτο καθηλωτικές εικόνες και εμπνευσμένα λόγια. Δια χειρός Ορχάν Παμούκ, Ισμαήλ Κανταρέ, Νετζάτι Τζουμαλί, μεταξύ άλλων. Έντεκα αριστουργηματικές βαλκανικές ταινίες που βασίστηκαν σε λογοτεχνικά βιβλία, συνθέτουν ένα αφιέρωμα που δεν πρέπει να χάσετε. Οι 7 από τις 11 ταινίες του αφιερώματος -που επιμελείται ο υπεύθυνος του βαλκανικού προγράμματος, Δημήτρης Κερκινός- θα προβληθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
 
Αφιέρωμα «Βαλκανική λογοτεχνία και σινεμά»
Αξεπέραστα φιλμ βασισμένα σε διαχρονικά λογοτεχνικά έργα.
 
Η αθωότητα των αναμνήσεων του Γκραντ Τζι (2015, Ηνωμένο Βασίλειο-Ιρλανδία-Ιταλία) – από το βιβλίο Μουσείο της αθωότητας του Ορχάν Παμούκ. Το σαγηνευτικό ντοκιμαντέρ του βρετανού Γκραντ Τζι –γνωστού από βιντεοκλίπ και ταινίες για τους Radiohead και τους Joy Division- μας ξεναγεί στον κόσμο του Μουσείου της αθωότητας, που ίδρυσε στην Κωνσταντινούπολη ο νομπελίστας Ορχάν Παμούκ.
 
Άνυδρο καλοκαίρι του Μετίν Ερκσάν (1964, Τουρκία) – από την ομότιτλη συλλογή διηγημάτων του Νετζάτι Τζουμαλί. Με την αξεπέραστη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, μια ταινία – ορόσημο στο τούρκικο σινεμά. Ένας διαβολικός γαιοκτήμονας στέλνει άδικα τον αδελφό του στη φυλακή, αποπλανά τη νύφη του και κόβει το νερό στην περιοχή. Απληστία και λαγνεία σε ένα επίκαιρο σχόλιο.
 
Το κέρατο της κατσίκας του Μετόντι Αντόνοφ (1972, Βουλγαρία) - από τη συλλογή Άγριες ιστορίες του Νικολάι Χαΐτοφ. Kill Bill του ’70, ένα βουκολικό γουέστερν για μια ανελέητη ιστορία εκδίκησης. Τον 17ο αιώνα, μια ομάδα Τούρκων βιάζει και σκοτώνει τη γυναίκα ενός βοσκού. Τυφλωμένος από μίσος, μεγαλώνει την κόρη του σαν αγόρι για να σκοτώσει μια μέρα τους υπαίτιους.
 
Χορός στη βροχή του Μποστιάν Χλάντνικ (1961, Γιουγκοσλαβία/Σλοβενία) – από το μυθιστόρημα Μαύρες μέρες, άσπρη μέρα του Ντομινίκ Σμόλε. Ένας νεαρός ζωγράφος και η ερωμένη του, μεθούν, ανταλλάζουν προσβολές και βουλιάζουν στην παρακμή. Ταινία πρωτοποριακή, με επιρροές από τη γαλλική νουβέλ βαγκ (ο Χλάντνικ υπήρξε βοηθός του Κλοντ Σαμπρόλ).
 
Ο κλέφτης των ροδάκινων του Βάλο Ράντεφ (1964, Βουλγαρία) – από το ομότιτλο διήγημα του Εμιλιάν Στάνεφ. Με φόντο τον Α΄ΠΠ, ένας συνταρακτικός καταδικασμένος έρωτας ανάμεσα σε έναν αιχμάλωτο πολέμου και τη νεαρή σύζυγο του διοικητή του στρατοπέδου, στην πρώτη διεθνή επιτυχία του βουλγαρικού σινεμά.
 
Τρία του Αλεξάνταρ Πέτροβιτς (1965, Γιουγκοσλαβία/Σερβία) – από τη συλλογή διηγημάτων Η φτέρη και η φωτιά του Αντόνιχε Ισάκοβιτς. Συγκλονιστική αντιπολεμική ταινία για το επιμύθιο του πολέμου και τα ανεπανόρθωτα τραύματα που προκαλεί. Με επίκεντρο τους παρτιζάνους, τρεις ιστορίες εκτυλίσσονται στην αρχή, τη μέση και το τέλος του Β΄ΠΠ.
 
Η σημύδα του Άντε Μπάμπαγια (1967, Γιουγκοσλαβία/Κροατία) - από το ομότιτλο διήγημα του Σλάβο Κόλαρ. Ταινία-αφιέρωση στην αγάπη και την έλλειψή της. Μια πανέμορφη κοπέλα πεθαίνει. Τότε ο σύζυγός της, που την αγνοούσε, νιώθει την απώλειά της. Οι προκαταλήψεις της επαρχίας και η θλιβερή μοίρα ενός κοριτσιού που όλοι θυμούνται σαν μια εύθραυστη σημύδα.
 
Πέτρινος γάμος των Μιρτσέα Βερόιου και Νταν Πίτσα (1972, Ρουμανία) - από διηγήματα του Ίον Αγκαρμπιτσεάνου. Δυο οπτικά εκθαμβωτικές σπαρακτικές ιστορίες: Μια μάνα ξεπουλά ό,τι έχει για να ντύσει νύφη τη νεκρή κόρη της. Μια νύφη αναγκάζεται σε γάμο από υποχρέωση και το σκάει με έναν περιπλανώμενο μουσικό, προκαλώντας τον θάνατο ενός αθώου.
 
Η επιστροφή του νεκρού στρατού του Ντίμιτερ Αναγνόστι (1989, Αλβανία) - από το βιβλίο Ο στρατηγός της νεκρής στρατιάς του Ισμαήλ Κανταρέ. Ένα αντιπολεμικό αριστούργημα που έχει μεταφερθεί πολλές φορές στο σινεμά. Ένας ιταλός στρατηγός ταξιδεύει στην Αλβανία για να επαναπατρίσει τα οστά ενός ένδοξου συνταγματάρχη. Μέχρι που ανακαλύπτει το πραγματικό αποτρόπαιο πρόσωπο του νεκρού.
 
Ο επαγγελματίας του Ντούσαν Κοβάσεβιτς (2003, Σερβία και Μαυροβούνιο) - από το ομότιτλο θεατρικό έργο του. Μετά την πτώση του Μιλόσεβιτς, ένας πρώην μυστικός αστυνομικός συναντά τον άνδρα που παρακολουθούσε επί χρόνια, έναν αντιστασιακό που κατέληξε να γίνει ό,τι απαρνιόταν: ένα γρανάζι του συστήματος.
 
Οικογένεια Μορομέτε του Στέρε Γκούλεα (1987, Ρουμανία) - από το ομότιτλο μυθιστόρημα του Μαρίν Πρέντα. Πριν το ξέσπασμα του Β΄ΠΠ και την έλευση του κομμουνισμού, η αγροτική τάξη πεθαίνει. Το χρονικό αλλαγών που συντάραξαν την Ιστορία, μέσα από τα μάτια μιας οικογένειας που διαλύεται.
 
Βαλκανικό πρόγραμμα - Ένα συναρπαστικό καλειδοσκόπιο ιστοριών.

Μεγάλες εκπλήξεις μας επιφυλάσσουν οι μικρού μήκους ταινίες από τα Βαλκάνια:  Ένα οικονομικό χρέος αλλάζει χέρια ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικών εθνοτήτων (Το αόρατο χέρι του Άνταμ Σμιθ του Σλόμπονταν Μαξίμοβιτς, Σλοβενία). Πρωταγωνιστεί ο Μάκης Παπαδημητράτος. Μια 8χρονη ρομά επαναστατεί ενάντια στην παράδοση που την αναγκάζει να παντρευτεί (Cumulonimbus της Ιοάνα Μίσκιε, Ρουμανία). Τίποτα δεν προετοιμάζει τον μικρό Ίβιτσα ότι οι γονείς του θα χωρίσουν (Μια χούφτα πέτρες του Στέφαν Ίβαντσιτς, Σερβία). Ένας οδηγός αρνείται να παραβιάσει ένα κόκκινο χαλασμένο φανάρι (Κόκκινο φανάρι του Τομά Βασάροφ, Βουλγαρία). Ένα 13χρονο κορίτσι από θύμα οικογενειακής βίας, γίνεται θύτης (Into the Blue της Αντονέτα Αλαμάτ Κουσιγιάνοβιτς, Κροατία).

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Οι ταινίες της εβδομάδας στις αίθουσες του ΦΚΘ

21 - 27/9/2017

Προκλητικές, ξεκαρδιστικές και απρόβλεπτες συνομιλίες ανάμεσα σε γυναίκες κάθε ηλικίας εκτυλίσσονται με φόντο ένα χαμάμ στην Αλγερία, στο συναρπαστικό φιλμ Ακόμη κρύβομαι για να καπνίσω της Ραϊανά, που κάνει πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα στο Ολύμπιον. Η ταινία γοήτευσε τους κριτικούς κι απέσπασε το βραβείο Κοινού στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
 
Στην αίθουσα Παύλος Ζάννας μη χάσετε ένα θρίλερ που κόβει την ανάσα -Στο τέλος του τούνελ του Ροντρίγκο Γκράντε-, ενώ στην ίδια αίθουσα συνεχίζονται οι προβολές της εξωτικής, σαγηνευτικής ιστορίας Tanna των Μάρτιν Μπάτλερ και Μπέντλι Ντιν, που ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

Δείτε τις καλύτερες ταινίες πρώτης προβολής
στο Ολύμπιον και την Αποθήκη 1 με τη CineΚάρταf,
την κάρτα μέλους του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης,
που σας προσφέρει εξαιρετικά προνόμια για όλη την κινηματογραφική χρονιά!
Απολαύστε τις ταινίες πρώτης προβολής
στις αίθουσες του ΦΚΘ
μόνο με 4 ευρώ.

(www.filmfestival.gr, τηλ. 2310.378.410)  


 
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΩΡΕΣ ΠΡΟΒΟΛΩΝ:
 
Ακόμα κρύβομαι για να καπνίσω / À mon âge je me cache encore pour fumer / I Still Hide to Smoke
(Γαλλία – Ελλάδα – Αλγερία, 2016)
Σκηνοθεσία – σενάριο: Ραϊανά / Rayhana. Με τους: Hiam Abbass, Fadila Belkebla, Nadia Kaci. Έγχρωμη, 90΄. Γλώσσες: Αραβικά, Γαλλικά.
 
Στην καρδιά ενός χαμάμ, μακριά από το επικριτικό βλέμμα των ανδρών, των μητέρων, των εραστών, των παρθένων και των φανατικών Ισλαμιστών, εκτυλίσσονται καυτές, προκλητικές, ξεκαρδιστικές και βίαιες αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε γυναίκες κάθε ηλικίας, μεγέθους και πεποιθήσεων.  
-Βραβείο Κοινού στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
 
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας: https://www.youtube.com/watch?v=KGktvC6q_yU
Αίθουσα ΟΛΥΜΠΙΟΝ: 18:00, 20:00, 22:00.
 
* Την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017 η προβολή των 20:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσία συντελεστών της ταινίας.

*****
 
Tanna
(Αυστραλία, 2016)
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Μπάτλερ / Martin Butler, Bentley Dean / Μπέντλι Ντιν. Με τους: Mungau Dain, Marie Wawa, Marceline Rofit. Έγχρωμη, 104΄. Γλώσσα: Ναουβάλ (Γλώσσα Ιθαγενών)
 
Σε ένα απομονωμένο νησί του Ειρηνικού, εκεί όπου δεσπόζει ακόμη ένα ενεργό ηφαίστειο, ξετυλίγεται η συγκινητική ιστορία μιας ιθαγενούς κοπέλας. Μια απαγορευμένη αγάπη και η σύγκρουση του παλιού με το καινούριο, δίνουν τον τόνο σε ένα φιλμ που έφτασε στις υποψηφιότητες  για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
 
Δείτε το τρέιλερ: https://www.youtube.com/watch?v=toEN-eWtd2E
ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ: 19:00
 
*****
 
Στο τέλος του τούνελ / Al final del túnel / At the End of the Tunnel
(Ισπανία – Αργεντινή, 2016)
Σκηνοθεσία - σενάριο: Ροντρίγκο Γκράντε / Rodrigo Grande. Με τους: Leonardo Sbaraglia, Pablo Echarri, Clara Lago. Έγχρωμη, 120΄. Γλώσσα: Ισπανικά.
 
 Ο Χοακίν είναι παγιδευμένος στο ίδιο του το σπίτι, μετά από ένα ατύχημα που τον άφησε σε αναπηρικό καροτσάκι. Η δύσκολη οικονομική του κατάσταση, τον αναγκάζει να νοικιάσει ένα δωμάτιο του σπιτιού του. Η άβολη συνύπαρξη του με τη νέα του συγκάτοικο μετατρέπεται σιγά σιγά σε φιλία κι ερωτικό ενδιαφέρον, αλλά εκείνη βρίσκεται εκεί για άλλο λόγο. Μαζί με τους συνεργάτες της είχαν οργανώσει το τέλειο έγκλημα, έως ότου ο Χοακίν αποφάσισε να παρέμβει…
- Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Θρίλερ, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου BIFFF 2017
- Βραβείο Καλύτερης Ταινίας / Σκηνοθεσίας, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σιάτλ 2017
- Βραβείο Κοινού, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ουάσινγκτον 2017
 
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας: https://www.youtube.com/watch?v=5F08NG-ffpg
Αίθουσα ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ: 21:00

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το Μουσείο Κινηματογράφου συμμετέχει στις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς

22-23 Σεπτεμβρίου 2017

Το αστικό τοπίο και οι φιλμικές μεταμορφώσεις του πρωταγωνιστούν στις δράσεις του Μουσείου Κινηματογράφου, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς, που φέτος πραγματοποιούνται από την Παρασκευή 22 έως την Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2017, με θέμα «ΠΟΛ(ε)ΙΣ».

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων, την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Κινηματογράφου ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τίτλο «Φιλμοτοπία». Η δράση βασίζεται σε αποσπάσματα του κλασικού φιλμ Το εργαστήρι του Δρ. Καλιγκάρι του Ρόμπερτ Βίνε (1920), μιας ταινίας – σταθμού στην ιστορία του παγκόσμιου σινεμά για την καινοτόμο προσέγγιση του χώρου και της εικονιστικής του αφήγησης.

Το πρόγραμμα «Φιλμοτοπία», εστιασμένο στις τεχνικές του κινηματογραφικού χώρου, έχει στόχο οι μαθητές να αντιληφθούν τη δυναμική που κρύβει το φιλμικό τοπίο. Στην αρχή, μέσα από ένα παιχνίδι έμπνευσης και παρατηρητικότητας, ώστε να ανακαλύψουν τον τρόπο που ο χώρος κατασκευάζεται, αλλά και παράγεται εκ νέου μέσα σε ένα κινηματογραφικό απόσπασμα. Στη συνέχεια, μέσα από ένα διαδραστικό εργαστήρι, αφενός για να κινηματογραφήσουν και αφετέρου για να αφαιρέσουν, να προσθέσουν και τελικά να συνθέσουν τα παιδιά όλα τα κομμάτια που κατασκευάζουν τον σκηνικό χώρο. Δηλώσεις συμμετοχής στο τηλ. 2310-508398.

Επιπλέον, το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου στο Μουσείο Κινηματογράφου θα πραγματοποιηθούν προγραμματισμένες ξεναγήσεις στη μόνιμη έκθεση στις 12:00, 13:00 και 18:00, ενώ στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος εντός του Μουσείου θα προβάλλεται η σειρά των εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ «Το αστικό τοπίο μέσα από το βλέμμα των παιδιών», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος οπτικοακουστικής παιδείας EUFORIA (Creative Europe – MEDIA).

* Την Παρασκευή 22 και το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2017, η είσοδος στο Μουσείο Κινηματογράφου θα είναι ελεύθερη.

INFO

Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

(Αποθήκη Α, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398).